länkstädningSom de flesta vet så är länkar en väldigt viktig och stor del av sökmotoroptimering, där diskussionerna går isär mellan olika falanger inom SEO-sfären handlar det om hur uppkomsten av länkarna sker. Under senare år så har Google blivit allt duktigare på att se vilka länkar som följer deras guidelines och vilka som inte följer deras guidelines. Eller? Ja, det är nog fel att säga att dom inte blivit bättre, den länkning som skedde innan 2012 skiljer sig i de flesta fall ganska markant mot den som används idag av människor som arbetar med sökmotoroptimering. Nu tror du kanske att de som jobbade med content som enda teknik under 2007-2010 äntligen fått rätt och att alla som gjort annorlunda hela tiden haft fel men det stämmer inte riktigt heller.

Så vad är skillnaden mot igår?

Skillnaden ligger i att de som alltid använt länkar (och gör det än idag) är de SEO-företag som lyckats leverera ett resultat till sina kunder och gjorde det redan typ 2007 medan vissa som enbart arbetat med content fortfarande har problem med att leverera resultat till sina kunder. Men det finns många andra faktorer som spelar in idag som inte hade någon effekt 2007 och vice versa. Det surras i kulisserna om att sociala signaler skall börja vägas in i algoritmen, det surras om än det ena än det andra, och här gäller det att haka på, för på samma sätt som den SEO som fungerade 2007 inte fungerar idag så kommer det vara samma sak om ett antal år igen.

Google utvecklas, teknik utvecklas på alla håll och kanter och metoderna för sökmotoroptimering kommer också utvecklas. Så länge det finns något man kan göra för att påverka sökresultatet så kommer det att göras. Och troligtvis kommer jag och många andra få fundera över våra metoder om något/några år igen. Men det kommer alltid att vara så, den som vill lyckas idag kommer alltid söka vägarna för att lyckas.

Som alltid gäller det att väga risk vs. reward, i mitt egna fall så har det alltid vart enkelt. Kan jag testa något som får butikerna att ranka bättre inom ett par månader så är det så vi gör, naturligtvis med en riskkalkyl inberäknad där jag bedömer om det är värt det eller inte. Men det jag aldrig kommer att göra för egen del är att sitta ner och jobba med de metoderna som jag vet inte fungerar idag men som kanske kan fungera i framtiden, den riskkalkylen slår alldeles fel för min egen del.

Och länkstädningen?

Ja, för oss som arbetat aktivt med SEO de senaste åren så blir länkstädning en naturlig del i dagens sökmotoroptimering. Jag har lagt mycket tid de senaste månaderna på just detta och det har gett resultat. Innebär det att jag har gjort fel alla tidigare år? Nej, definitivt inte, jag gjorde helrätt 2011 och 2012 och därefter har jag som många andra anpassat mitt arbetssätt till det som fungerar idag. Men jag är också rätt säker på att det finns delar i det som fungerar idag som inte kommer fungera lika bra imorgon, och då kommer vi få ta hänsyn till det när det kommer. Men ingen vet vad det är eller när det kommer.

Man skulle kunna jämföra sökmotoroptimering med forskning där det man redan vet ligger på bordet och du har indicier på vad som skulle kunna vara nästa upptäckt, men du är inte helt säker. Du är inte heller helt säker på att det du upptäckt hittills i din forskning är det som kommer vara gällande efter du gjort de nya upptäckterna som du inte känner till ännu. Svårt? Ja, lite grann.

Med de avslutande orden vill jag ge er känslan av att sökmotoroptimering är forskning på väldigt hög nivå och att alla som jobbar med det är professorer.