Simon NyströmAffiliaten och sökmotoroptimeraren Simon Nyström gästbloggar om sin intressanta resa till att bli Mr Smslån.

Den här artikeln bygger på erfarenheter och egna upplevelser av sökmotoroptimering och vad som fungerar bra och dåligt. I den här artikeln delar jag med mig av mina åsikter om vad jag tycker fungerar bra om du vill jobba med mer än bara länkar som affiliate. Målet är att skapa en seriös och solid sajt med bra förutsättningar att ranka även inom svårare segment. Artikeln fokuserar inte på teknisk SEO utan lägger mer fokus på saker som innehåll och att jobba socialt.

Innehåll

En affiliate har egentligen endast två legitima anledningar att existera och det är genom att antingen recensera och rekommendera produkter och tjänster eller genom att göra bra jämförelsesajter.  Med bra menar jag att du ska vara ärlig så långt det går. Klarar du inte av att vara ärlig och rekommendera produkter oberoende av vad du själv får i fickan så blir det svårt att motivera din egen existens som affiliate bland sökresultaten. Så är det bara. Kräv pengar av företagen för att listas på din sajt, såklart, men ljug för bövelen inte för besökaren.

Bygg värde i form av engagerande, unikt innehåll.  Om du är någorlunda erfaren så låter det nog som att jag är lurad av Google nu, men nej. Bra innehåll är bara något självklart och som måste finnas på en seriös sajt. Sen finns det olika grader av bra innehåll och det kan skilja väldigt mycket mellan ”OK” och ”strålande” innehåll.

Ovärderlig fakta eller personlig touch?

Du kanske är otroligt duktig inom ditt ämne och kan så pass mycket att bara informationen och faktan i det du skriver får saker och ting att flyga men oftast är det inte så. Finns det inte så mycket att säga om ämnet, eller om ämnet är tråkigt tror jag att det kan vara en idé att skapa en personlig touch. Något som inte liknar något annat som redan finns ute. Bra innehåll behöver inte betyda att du kan mest, bra innehåll är det som engagerar och får besökare att vilja läsa mer eller återvända.

Bloggen

Jag har egentligen aldrig varit ett större fan av bloggar som bas på själva sajten. Rankingmässigt så är min erfarenhet att bloggar ofta kan ställa till problem (som de flesta förmodligen inte ens märker eftersom de alltid använder WordPress). Orsak kan vara att en blogg indexerar väldigt många sidor och om du inte har perfekt ordning så är det lätt hänt att ämnet du vill synas på tappar i relevans. Det är även lätt hänt att du svävar ut för mycket om du bloggar, vilket även det försämrar givetvis relevansen. En affiliatesajt ska vara kompakt, tydlig och fokuserad år 2013. Det är bra om en stor del av innehållet är statiskt. Att låta innehållet på förstasidan domineras av nyskrivna bloggposter är ett bra sätt att förlora relevans. Se istället till att förstasidan beskriver innehållet perfekt och att en stor del av innehållet är noggrant optimerat och statiskt.

Givetvis kan du skapa detta även med en blogg om du har lite koll, men det är som sagt lätt att göra fel. I många fall tror jag att det kan vara nog så bra att lägga bloggen utanför sajten för att Google ska slippa indexera en massa onödiga texter som du har bättre nytta av någon annanstans.

Ensam är stark
Faktum är att just DU har en fördel gentemot större företag i affiliatesvängen om du själv bloggar. Du kan fatta beslut blixtsnabbt, du vet exakt vad din sajt innehåller, du vet vad som händer, du vet om det finns relevant innehåll till den artikel du putsar på just nu och du kan och kan länka och diskutera kring det du tidigare skrivet. Det är en stor fördel vad gäller att skapa kvalitet.  Dessutom agerar du snabbt!

Bra innehåll kan du visserligen köpa men du kan inte enkelt köpa en text som är passionerat skriven och där en röd tråd löper genom alla artiklar, med hänvisningar och länkar. Beställer du dessutom artiklar separat så kommer de ALDRIG fullt ut att behålla en röd tråd eller hänvisa till varandra.  Det är en stor förlust i kvalitet. När du bloggar själv kan du själv skapa innehåll som större företag i affiliatebranschen förmodligen inte är villiga att betala så mycket för som det egentligen är värt. Standarden är ju att det ska vara ”bra” och läsvärt. Tråden och passionen då? Den sitter du själv på och den är svår att köpa för pengar.

Transperens

Det är i många fall svårt att hitta saker att skriva om som affiliate. Transperens underlättar detta och det är nästan säkert någon kommer att vara intresserad förutsatt att du når ut med ditt budskap, skriver bra och uppdaterar regelbundet. Visst kan du få ökad konkurrens, men transperens behöver givetvis inte betyda att du ger bort all information. Dessutom är det inte helt enkelt att kopiera bra innehåll – det krävs en rejäl ansträngning.  Många saknar antingen energin eller tycker att det finns bättre vägar.

Transperens och länkar

Transparens gör det nödvändigtvis inte enklare att få länkar automatiskt, det är trots allt affiliatebranschen. Men eftersom folk lär känna dig lite mer som person så kommer du när du väl får möjligheten till länkar att få dessa från ställen som annars inte släpper in vem som helst. Det blir även enklare att skapa bra relevanta upplägg eftersom du har lagt energi på bra innehåll.

Stå för vem du är och vad du gör

Jag har på sista tiden börjat misstänka att det har betydelse att koppla ihop dina seriösa projekt med ditt namn via Google+, rel=author och rel=publisher. Inte å så sätt att du måste skriva en massa dynga på Google+ utan mer att du kopplar ihop dig som publisher med dina andra seriösa projekt så att Google klart och tydligt förstår att du har något att komma med i vissa ämnen som du bloggar regelbundet om. Speciellt om andra  bloggposter och andra sajter som du också arbetar med ger ytterligare kvalitetssignaler.

Jag säger inte att du ska lägga in alla dina sajter i Google+, då försvinner nog tjusningen eftersom du förmodligen sitter på en massa skräpdomäner som lika bra kan lämnas utanför. (som du dessutom kanske vill leka lite mer med…) Men det kan nog vara en god idé att visa din fula nuna i ljuset när det gäller de sajter som du verkligen tänker satsa på och där dina motståndare inte riktigt vågar.

Tänk på att ju fulare din bransch är i google, desto mer nytta har du av att vara den som styr upp i kaoset och vågar stå för vad du gör. Jag ser fram emot att se vem som väljer att ta på sig rollen som Mr Viagra eller Mr Casino. Själv är jag redan Mr Smslån.

Hänvisningar

Du skriver som sagt kvalitetsinnehåll. Se till att få hänvisningar till de viktigaste bitarna både on-site och från andra sajter. Tänk inte att du ”måste” länka. Tänk efter var en länk hjälper till för att förklara helhetsbilden av det projekt du jobbar med. Har du mycket energi, ork och skriver bra om ett intressant projekt så är det inte någon större svårighet att även få gästblogga.  Du ser ju hur jag själv har gjort längre ned i den här artikeln. Jag har ett riktigt case, ett riktigt resultat och en artikel om hur jag jobbat och då är det ju bara sunt att peka läsaren till innehållet som hjälper honom eller henne vidare. Det leder till diskussion och mer förståelse och det är faktiskt det nätet handlar om i grunden. Det blir inte mycket naturligare än så.

Fräscha upp dina kanaler

Se över dina egna kanaler och se till att göra dessa aktiva samt få dem mer seriösa över tid. Som minst bör du ha iallafall en seriös blogg (där du fokuserar på seriösare saker) och kanske även en något mer privat blogg där innehållet inte är riktigt lika noga men ändå äkta. Mest för att du över tid kan ha värde i dessa då du diskuterar dina projekt och skapar engagemang kring den sajt som du vill ska börja att ranka. Övriga kanaler som kan vara bra att styra upp är exempelvis Twitter och Google+, LinkedIn m.m. m.m. Visa att du finns. Berätta om ditt projekt via huvudbloggen och hypa det via dina andra kanaler. Allt för att skapa engagemang som ger ”indirekt” värde i långa loppet i form av länkar och uppmärksamhet.

Domännamnet

Du har fortfarande en stor fördel av att äga ett domännamn där ditt viktigaste sökord ingår. Allvarligt – tror du verkligen att din affiliatesajt kommer att bli ett stort brand och därför väljer du ett kort och klatschigt namn? Förmodligen inte. Jamen seså – välj det nischade domännamnet då! Du KAN faktiskt redirecta alltihop senare om du ändrar dig. Det är inte så farligt eller svårt som det låter.

Nätverka

Att Twittra är ett bra sätt att få kontakt med andra personer som jobbar med ungefär samma sak som dig. Folk som förstår och är intresserade. Det ger inget direkt värde vad gäller rankings osv men det är i princip en nödvändighet för att skapa kontakt med andra på ett enkelt sätt. Du behöver relationer.

Om du inte redan har ett konto så föreslår jag att du sätter igång och bygger upp ditt nätverk redan idag. Det kommer inte att gå snabbt men över tid kommer du att ha värde i att du syns och både pratat och gjort dig känd hos andra personer i branschen på nätet.

Jag suger på att nätverka. Verkligen. Men Twitter har jag iallafall hyfsad kontroll på. Du är säkert bättre. (Jag är norrlänning…).

Länkarna då?

Länkar behövs fortfarande, men genom att jobba på det sätt som jag beskriver i den här artikeln så krävs det mycket färre. Sajten blir dessutom mer stabil om mycket av styrkan ligger i dess innehåll och inte i backlinksen.

Ett verkligt exempel från smslånebranschen

Är jag en kock som inte äter min egen mat? Nej, givetvis har jag testat detta.

Den 28:e januari 2013 slopade jag allt vad anonymitet och feghet hette och bestämde mig för prova om det var möjligt att pusha en sajt om sms-lån till toppen på det här sättet. Varför jag valde just sms-lån var för att det saknade just den transperens jag ville prova på. Om sociala signaler och seriositet verkligen har ett värde så borde det rimligtvis visa sig eftersom branschen präglades av både spam, falska rekommendationer, tunt innehåll och noll transperens. Öppenhet och engagemang skulle med andra ord vara en unik egenskap för sajten och om det låg något värde i detta borde det rimligtvis visa sig så småningom.

Mer om mitt smslånprojekt:

·         Smslånonline.se – Sajten som jag försöker få att ranka på smslån. Den hette först ”Billigtsmslan.se” men redirectades till Smslånonline.se eftersom det är en domän som klingar betydligt bättre.

·         SimonNystrom.com –  min blogg där jag bland annat bloggar om smslånebranschen.

·         Smslåneprojektet.

·         Här kan du jämföra hur det gick för mig och mina konkurrenter inom sms lån under perioden 19:e mars till 13:e juli 2013 och hur Google slagit mot olika typer av smslånesajter under den senaste tidens stora uppdateringar. Du ser hur mitt sätt att jobba står sig mot mer länkbaserade metoder och får förslag på hur äkta kvalitet kommer att bedömas  i framtiden.

Hur gick det då? Ja, kortfattat kan jag säga att jag rankat både etta och tvåa på ”sms lån”. I skrivande stund tvåa. Det är svårt att blunda för att det inte skulle ligga något rejält positivt i detta sätt att jobba eftersom antalet länkar är väldigt lågt. Dessutom träffar sajten väldigt brett på smslånerelaterade termer.

Det här projektet kan och ska visserligen inte ses som ett bevis för någonting. Däremot är det svårt att ifrågasätta att något väldigt positivt har hänt genom att jobba på det här sättet. Och viktigast av allt, för mig, var att något jag sagt under hela tiden jag jobbat på webben: Onsite optimering är underskattat!

Av: Simon Nyström