Det har de senaste dagarna fortsatt vart lite blåsigt i den lilla, lilla värld av SEO-folk som hänger på Twitter. Denna gången har egentligen diskussionen vart som innan men man har tagit in finare ord som etik och liknande i leken. För SEO är ju nästan som en militärjunta. Det jag tycker är lite underhållande är att det finns en liten, liten klick som håller på att hela tiden vara förmer än de andra i denna lilla, lilla värld. Man hade kunnat samarbeta och skapa ganska fantastiska saker tillsammans men det verkar väldigt svårt.

Jag underhålls ändå av allt prat om etik, det finns väldigt bra saker med etik, det skall man inte glömma. Det är också en viktig del i förhållandet till sin kund, har man inte etiken klar så kommer man nog inte komma så långt i kundrelationer. Det som underhåller mig då är att man pratar om etisk sökmotoroptimering, ungefär som om det fanns en lagbok man måste följa, för det mina vänner är vad jag kallar etik. Att hålla sig inom lagens gränser och att kunden är insatt i vad man gör, sedan är det resultatet som räknas efter det. När jag tänker på det så tänker jag hur spännande det hade blivit i affärsvärlden om bokföringbyråer, revisorer och till exempel säljare skulle använda sig av termen etik på samma sätt som dom etiskt korrekta sökmotoroptimerarna gör.

– ”Nej, jag tror inte det var såhär dom tänkte när bokföringslagen skrevs, det liksom känns inte rätt. Det kan vi inte godkänna.”

Eller säljaren:

– ”Jag ber om ursäkt, jag har fyra barn hemma som måste få mat och det är därför jag har detta jobbet. Jag tycker egentligen att produkterna är halvbra men du kanske kan köpa lite ändå?”

Ni förstår säkert vart jag vill komma. Självutnämnda experter som håller på och tramsar tycker jag är rätt trista. Som jag har sagt innan så tror jag att de allra flesta som härjar runt i den lilla, lilla världen vet ungefär vad som funkar och jag tror också de flesta av dom är ganska överens om att on-page arbete är viktigt som bara den, utan ett vettigt on-page arbete så förlorar man två saker. Dels möjligheten för sökmotorerna att fatta vad webbsidan handlar om men det blir också helt snurrigt för besökaren, vilket är det värsta. En besökare som snurrar till det kommer inte handla något och för mig som e-handlare så är det ganska viktigt.

Och ja, det finns bloggar på nätet som inte tillför särskilt mycket, och ja, jag har sådana. Man kan tycka att det ”skräpar” ner på internet om man vill. Har man fått uppdraget tilldelat sig från Internet att man skall hålla det rent från sådana bloggar så skall man naturligtvis sköta sitt åtagande, det är viktigt att man fullföljer sina åtaganden på ett bra sätt för alla yrkesgrupper. Om man däremot inte fått det uppdraget från Internet så kan man nog likställas med en tunnelbanevakt som ger sig in på områden man inte har rätt att ge sig in på, och vi alla har ju en åsikt om detta vid de tillfällen det kommer upp händelser med just tunnelbanevakter.

I slutändan handlar det egentligen om vad ”internet” är och vem som styr internet och good news för befolkningen, det är vi som styr internet, allihopa! Vad som är rätt eller fel på internet bestämmer var och en (olagligheter undantaget) och det finns ingen självutnämnd expert som vet vad som är rätt eller fel.

Sluta vara så pretto och fokusera på att bygga en gemenskap och öppen attityd mot alla delar av det internetsamhälle vi lever i istället. Se till att ha trevligt, njut av att vara del av en värld i ständig förändring och försök lyssna på andra åsikter och ideér om vad som är bra och dåligt i sökmotoroptimering, jag tror att vi alla kan lära oss ganska mycket på det, det har jag gjort det senaste året.