Ja, detta stod att finna hos Nikke igår i samband med att han skrev om domänen som ett SEO-företag hade använt för att länka till Danske Bank. Läs gärna inlägget som Nikke skrev så ni får hela bilden. Jag bryr mig egentligen inte alls om vad andra gör eller hur dom jobbar, det är upp till dom även om jag själv kanske inte hade skickat på sådana länkar på ett företag som Danske Bank. Riskerna kan bli lite för stora för att ett varumärke av den storleken skall kunna hamna i dålig dager hos Google och det hade kanske vart mindre bra. Att domänen dessutom bar namnet på en reporter på SVT gjorde ju inte saken bättre ur PR-synpunkt, men den stormen lär redan blåst över förutom i ankdammen.
Det jag syftar till är den såkallade likplundringen som i kort innebär att man använder tidigare använda domäner för att bygga länkar från vilket jag jämställer med att återanvända saker i stort. Om denna domänen, andersivar.se, förfaller och jag inte betalar för den så är det upp till någon annan att köpa den och göra vad dom vill med den. Sen skulle jag kanske inte tycka det var så roligt om det blev en sida med sexistiskt eller rasistiskt innehåll eller liknande men reglerna är sådana, betalar du inte för domänen så förfaller den (efter karantän och hela konkarongen). Ungefär samma sak är det med allt här i världen, det som jag inte behöver kanske någon annan har nytta av, insamlingar, återvinningar, second hand, begagnade bildelar med mera är en del av det kretsloppet och det finns även i domänernas värld, inget konstigt i det.
Jag har ingen källa för detta, men jag höftar att 99% av alla som jobbar aktivt med SEO sitter på en eller flera skatter från olika ”likplundringar” som används för att länka upp andra webbplatser eller för affiliateannonsering. Vad Google säger i sina guidelines är naturligtvis en hel del bra saker, men länkar är en viktig del för sökmotoroptimering som fungerar, det tror jag de flesta som håller på med SEO håller med om, det är inte allt, men det är en viktig del. Vill man som kund vänta i 5-10 år på att få helt naturliga länkar så kan man alltid göra det, vill man göra affärer, konvertera och tjäna pengar i företaget så ser man helt enkelt till att få länkar på ett eller annat sätt.
Egentligen tror jag att det är ytterst få företag som har råd att anlita SEO-företag som inte arbetar med länkar, speciellt om din affär finns till största del på webben. Skulle du anlita en sådan byrå så tar det med största sannolikhet alldeles för lång tid i de flesta fall att få resultat som gör att du kan börja tjäna pengar i till exempel din e-butik. Jag är till och med tveksam till att man faktiskt är ett SEO-företag om man inte jobbar med länkar, jag ser det mer som någon socialmediabyrå, digital marknadsföringsbyrå eller digital kommunikationsvägledare på något sätt. Och där tror jag stora företag som Volvo, IBM, Astra och andra med stora, fina varumärken behöver massor med hjälp för att hamna rätt. Dom har dessutom råd att betala för det. Men småföretag som eventuellt har ett varumärke först om 5-10 år? Eller en nyöppnad e-butik? Skulle inte tro det.
Mindre till medelstora företag har inga varumärken ännu och behöver hjälp att komma upp på konverterande sökord/sökfraser i sökresultatet så att dom får besökare på sina webbplatser som kan konverteras till kunder, det räcker i många fall och är för de allra flesta det viktigaste att få igång från början. Och det finns ett antal on-site, on-page, off-page och konverteringsoptimerande åtgärder som hjälper till med detta.
Sen försöker jag personligen alltid kolla de domäner jag köper, kollar inlänkar så man undviker den sortens inlänkar som man inte vill ha, försöker undvika rena personnamn som i fallet hos Nikke och försöker vara lite allmänt sund med de domännamn jag införskaffar. Men jag gör fel ibland, har alltid gjort fel här och där och kommer med största sannolikhet göra fel i framtiden flera gånger. Jag ber om ursäkt för alla fel och brister jag har i detta nu.
Lämna en kommentar