Håller precis på att ta mina första trevande steg när det gäller sökmotoroptimering för andra än mig själv och fastnar helt på prissättningen. Jag har prissatt diverse tjänster och fysiska produkter under många år men här går jag lite bet, eller så är det hjärnan som ställer till det. Att räkna ut vad jag behöver per timma för att gå runt är inte så svårt men det svåra tycker jag kommer i när man skall prata med kunden i och med att sökmotoroptimering är så abstrakt. Komma till en kund och säga att man skall lägga 10 timmar per månad och försöka svara på vad det ger, det är lite svårt. Och skulle man ta betalt per ord enligt Jajja-modellen så undrar kunden vad han får för det. Lite svårt att svara på det också.

Jag förstår att modellen man får använda för att sälja sina tjänster i sökmotoroptimering är man får förklara för kunden att det inte är en exakt vetenskap man sysslar med men det känns lite konstigt, rent av oseriöst eller? Hur gör ni andra som säljer sökmotoroptimering? Då tänker jag inte on-page för där kan man ganska lätt estimera vad det kommer ta i tid och vad det skall kosta utan allt man gör off-page.