länkar seoDet är ju så oerhört många diskussioner i ankdammen om vad som är SEO och inte, vad som är bra SEO och vad som är dålig SEO. Om länkar som uppkommer, på vilket sätt dom uppkommer, om det är bra eller dåligt och massa annat som ingen vet någonting om. Men det är just därför diskussionerna finns, olika tankar skall vädras och precis som inom religionen så har olika människor olika tro. Så också inom sökmotoroptimeringen. Jag tänkte i denna bloggposten ge min syn på det hela.

Alla som arbetar med sökmotoroptimering på ett eller annat sätt är rörande överens om att vettigt, ofta delbart och alltid väl skrivet innehåll är superviktigt. Alla är också överens om att länkarna är extremt viktiga för att nå ranking i många fall, det finns naturligtvis webbsidor som når ranking utan länkar och det finns dåliga webbsidor som når placeringar med uselt innehåll och bara länkar. Alla är också överens om att det är svårt och kommer bli ännu svårare att nå placeringar med uselt innehåll och bara länkar vilket gör att innehåll kommer fortsätta att vara viktigt, och vikten av bra innehåll kommer att öka. Alla är också överens om att det är viktigt med en bra struktur på webbsidor och webbplatser för att besökare, kunder och sökmotorer lätt skall hitta det som letar efter på våra webbplatser.

Det som nästan alltid debatteras i ankdammen är uppkomsten av länkar, hur länkarna faktiskt kommer till. Och här finns det personer och företag som har vitt skilda åsikter och det är det som ger upphov till de tidvis hetska diskussioner som rullar på twitter och i kommentarsfält på bloggar som berör ämnet. Ibland är det svårt att uttrycka hela sin mening på 140 tecken på twitter och då är bloggen bra att ha, så här kommer det.

Som de flesta som följer mig vet så använder vi i nästan samtliga fall länkar som en av metoderna för att arbeta med SEO. Men det är bara en av sakerna vi tittar på, vi, precis som alla andra analyserar sökord, strukturer, on-page och on-site och förmedlar vikten om vettigt innehåll till kunderna även om vi själva inte alltid levererar innehåll till våra kunder. Men vi predikar det precis som alla andra.

De flesta vet att mitt företag driver ett antal webbutiker, bland annat Barahandtag och nygamla BrandByNature. Dessa webbutiker har ett syfte och det är att skapa en inkomst för företaget, man kan inte driva företag som inte har som främsta syfte att gå med vinst. Sedan finns det massa annat lull-lull som mitt företag skall leverera, nöjda kunder, bra service, nöjda anställda och så vidare. Men det är enbart för att skapa en vinst åt företaget, det finns inget självändamål med att bara ge bra service eller ha nöjda kunder, man gör det för att företaget skall skapa en vinst, inget annat. Det gör inte det hela mindre viktigt men det är syftet att företag måste tjäna pengar som jag vill peka på i detta fallet, företagande och entreprenörsskap kan utvecklas oerhört mycket mer än i denna post så det kommer säkert i en annan post framöver.

Om jag som företagare skall ge mig ut i matchen på webben, kanske till och med helt satsar på webben med en webbutik eller liknande så måste jag i första hand se till att det ramlar in pengar till företaget, utan det så kommer företaget bara fungera tills det att aktiekapitalet eller de privata finanserna är helt slut och företaget går i backen. Nu är det ju så att de allra flesta företag som startas har en begränsad till mycket begränsad budget och fokus i de allra flesta fall är att få ut sin produkt eller tjänst på marknaden och börja sälja för att få in pengar i företaget. Men nu kommer vi till pudelns kärna enligt mig och det är synen på hur länkanskaffningen till en webbplats går till.

De två ovanstående styckena relaterar till min syn på vilken länkanskaffning som skall användas. Att man skapar länkar till företag på olika sätt är inget fel, det handlar om att anpassa sig efter den kund och det företag man skall leverera till. Om till exempel en ny webbutik startar upp så behövs det i nästan alla fall tillföras länkar snabbare än den tid det tar för butiken att vänta in länkar från kreti och pleti. Visst, man kan köra socialmedia-marknadsföring på Facebook, Twitter, Google+ och andra kanaler men det är kanaler som inte ger dig någon länkkraft att tala om. Det är en marknadsföringskanal som kan ge trafik men det är ingen sökmotoroptimering som i dagsläget ger dig någon särskild puff uppåt i sökresultatet. Det jag testat med länkar från sociala medier har gett mig lika stor puff i sökresultatet som tidningsannonserna vi kör.

Med andra ord, man måste anpassa den SEO man gör till den kund man arbetar med. Skulle AB Volvo eller McDonalds mot all förmodan höra av sig till mig för att jag skulle hjälpa dom med sin sökmotoroptimering så skulle jag tacka nej. Jag skulle bli oerhört smickrad men jag skulle tacka nej. Anledningen är att jag inte har de resurserna eller den kunskapen som krävs för att jobba på det sätt ett sådant företag behöver. Likväl måste man om man skall arbeta med ett företag som inte befinner sig på en nivån, vilket gissningsvis är 95% av alla företag i Sverige, inte tuta i dom att det räcker med en bra produktbeskrivning, vara aktiva i sociala medier och blogga bra. För det räcker inte, om man inte kan vänta ett par år tills det att några eventuellt fått upp ögonen för företaget och länkat till dom, för det är först då försäljningen kommer komma igång.