Det är ju så oerhört många diskussioner i ankdammen om vad som är SEO och inte, vad som är bra SEO och vad som är dålig SEO. Om länkar som uppkommer, på vilket sätt dom uppkommer, om det är bra eller dåligt och massa annat som ingen vet någonting om. Men det är just därför diskussionerna finns, olika tankar skall vädras och precis som inom religionen så har olika människor olika tro. Så också inom sökmotoroptimeringen. Jag tänkte i denna bloggposten ge min syn på det hela.
Alla som arbetar med sökmotoroptimering på ett eller annat sätt är rörande överens om att vettigt, ofta delbart och alltid väl skrivet innehåll är superviktigt. Alla är också överens om att länkarna är extremt viktiga för att nå ranking i många fall, det finns naturligtvis webbsidor som når ranking utan länkar och det finns dåliga webbsidor som når placeringar med uselt innehåll och bara länkar. Alla är också överens om att det är svårt och kommer bli ännu svårare att nå placeringar med uselt innehåll och bara länkar vilket gör att innehåll kommer fortsätta att vara viktigt, och vikten av bra innehåll kommer att öka. Alla är också överens om att det är viktigt med en bra struktur på webbsidor och webbplatser för att besökare, kunder och sökmotorer lätt skall hitta det som letar efter på våra webbplatser.
Det som nästan alltid debatteras i ankdammen är uppkomsten av länkar, hur länkarna faktiskt kommer till. Och här finns det personer och företag som har vitt skilda åsikter och det är det som ger upphov till de tidvis hetska diskussioner som rullar på twitter och i kommentarsfält på bloggar som berör ämnet. Ibland är det svårt att uttrycka hela sin mening på 140 tecken på twitter och då är bloggen bra att ha, så här kommer det.
Som de flesta som följer mig vet så använder vi i nästan samtliga fall länkar som en av metoderna för att arbeta med SEO. Men det är bara en av sakerna vi tittar på, vi, precis som alla andra analyserar sökord, strukturer, on-page och on-site och förmedlar vikten om vettigt innehåll till kunderna även om vi själva inte alltid levererar innehåll till våra kunder. Men vi predikar det precis som alla andra.
De flesta vet att mitt företag driver ett antal webbutiker, bland annat Barahandtag och nygamla BrandByNature. Dessa webbutiker har ett syfte och det är att skapa en inkomst för företaget, man kan inte driva företag som inte har som främsta syfte att gå med vinst. Sedan finns det massa annat lull-lull som mitt företag skall leverera, nöjda kunder, bra service, nöjda anställda och så vidare. Men det är enbart för att skapa en vinst åt företaget, det finns inget självändamål med att bara ge bra service eller ha nöjda kunder, man gör det för att företaget skall skapa en vinst, inget annat. Det gör inte det hela mindre viktigt men det är syftet att företag måste tjäna pengar som jag vill peka på i detta fallet, företagande och entreprenörsskap kan utvecklas oerhört mycket mer än i denna post så det kommer säkert i en annan post framöver.
Om jag som företagare skall ge mig ut i matchen på webben, kanske till och med helt satsar på webben med en webbutik eller liknande så måste jag i första hand se till att det ramlar in pengar till företaget, utan det så kommer företaget bara fungera tills det att aktiekapitalet eller de privata finanserna är helt slut och företaget går i backen. Nu är det ju så att de allra flesta företag som startas har en begränsad till mycket begränsad budget och fokus i de allra flesta fall är att få ut sin produkt eller tjänst på marknaden och börja sälja för att få in pengar i företaget. Men nu kommer vi till pudelns kärna enligt mig och det är synen på hur länkanskaffningen till en webbplats går till.
De två ovanstående styckena relaterar till min syn på vilken länkanskaffning som skall användas. Att man skapar länkar till företag på olika sätt är inget fel, det handlar om att anpassa sig efter den kund och det företag man skall leverera till. Om till exempel en ny webbutik startar upp så behövs det i nästan alla fall tillföras länkar snabbare än den tid det tar för butiken att vänta in länkar från kreti och pleti. Visst, man kan köra socialmedia-marknadsföring på Facebook, Twitter, Google+ och andra kanaler men det är kanaler som inte ger dig någon länkkraft att tala om. Det är en marknadsföringskanal som kan ge trafik men det är ingen sökmotoroptimering som i dagsläget ger dig någon särskild puff uppåt i sökresultatet. Det jag testat med länkar från sociala medier har gett mig lika stor puff i sökresultatet som tidningsannonserna vi kör.
Med andra ord, man måste anpassa den SEO man gör till den kund man arbetar med. Skulle AB Volvo eller McDonalds mot all förmodan höra av sig till mig för att jag skulle hjälpa dom med sin sökmotoroptimering så skulle jag tacka nej. Jag skulle bli oerhört smickrad men jag skulle tacka nej. Anledningen är att jag inte har de resurserna eller den kunskapen som krävs för att jobba på det sätt ett sådant företag behöver. Likväl måste man om man skall arbeta med ett företag som inte befinner sig på en nivån, vilket gissningsvis är 95% av alla företag i Sverige, inte tuta i dom att det räcker med en bra produktbeskrivning, vara aktiva i sociala medier och blogga bra. För det räcker inte, om man inte kan vänta ett par år tills det att några eventuellt fått upp ögonen för företaget och länkat till dom, för det är först då försäljningen kommer komma igång.
Jag tror att du underskattar dig själv och överskattar dina konkurrenter Anders. SEO blir oftast mycket lättare med större varumärken, ofta krävs så pass lite resultat att det till och med är så att de företag som specialiserat sig just på SEO för stora varumärken aldrig eller sällan levererar några.
Det är först när du tar något som inte är ett stort varumärke och ska nå stora resultat med det som du ställs inför de riktigt stora problemen.
Tack Magnus. Jag har alldeles för dåligt insikt i vad det innebär att sälja eller leverera SEO till ett större varumärke men om jag var VD på det stora företaget och inte fick stora, konkreta och mätbara resultat för +300K, då hade jag blivit smått upprörd för att uttrycka mig milt.
Om du är VD för ett stort företag finns en ganska så stor risk att du inte är helt insatt i SEO-nyanser, och att +300K inte känns som en särskilt stor utgift. Och när du får din månadsrapport som ser oerhört attraktiv ut och pratar om en rad olika statistiska kurvor som pekar uppåt är det lätt hänt att du inte sätter dig in i detalj, utan litar på att dina avdelningschefer har koll. De i sin tur litar på att… och så vidare, och Nisse som är längst ner i hierarkin som säger ”hörrni, det finns bättre sätt att göra SEO på” är det ingen som lyssnar på.
Och nu är jag inte helt insatt i hur det går till att mäta SEO-resultat när det kommer till riktiga jättar. Klart är att om jag skulle ha ett stort företag så skulle jag vilja integrera SEO i marknadsföringen och se det främst som ett sätt att bygga mitt varumärke på, och då blir ju en genomtänkt och effektiv social media-närvaro något mycket viktigare. Vilket ger naturliga inlänkar som en bisak.
Men å andra sidan så säger jag väl så eftersom jag jobbar med SEO på daglig basis, och inte som VD på ett stort företag…
Mycket bra post! Tycker du sammanfattar det väl.
Precis som du skriver och som jag anser glöms bort är att dom flesta företag som är kunder till oss i ankdammen är inte Volvo eller Mc Donalds utan ofta små och medelstora företag.
Nisses plåt i Enskede har inte tiden eller möjligheten att vara aktiva med bloggar, Twitter eller fanpages hit och dit. Dom har förmodligen inte heller dom ekonomiska resurserna att hyra in en tekokare (förlåt kunde inte hålla mig) att sköta dessa bitar heller. Så att för Nisse är det ”sociala söket” förmodligen inget att satsa på.
Så då återstår det organiska söket och utan att förhäva mig så tror jag inte plåt branschen är den mest länk attraherande branschen och så värst mycket ”naturliga inlänkar” lär det inte bli.
I mitt fall om Nisse var min kund så hade jag ansett det oseriöst att inte ha med länkar som en del av Nisses seo lösning.
Eller även som du nämner! En ny startad webbshop dom ekonomiska resurserna är små och butiken behöver snabbt bli lönsam för att företaget ska finnas kvar… Återigen så skulle det vara oseriöst i min värld att sätta upp ett twitter konto och hoppas på det bästa.
Tycker hela debatten är rätt skev och jag förstår inte varför Google ska bestämma hur jag arbetar med min eller kunds sida. Det är mellan mig och kund och inte ett annat kommersiellt företag som Google.
Ja, det blir väldigt oseriöst som du beskriver. Det går inte att hantera alla kunder på samma sätt och ditt exempel med plåt-Nisse beskriver faktiskt de allra flesta företagen i Sverige. Money in the Bank är det som betalar maten på bordet, inget annat.
Tack för intressant artikel! Jag är urgammal ppc:are och har jobbat i jämförelse mycket mindre men seo. Mer för flera år sen då jag minns att länkar var urviktiga och var de kom ifrån spelade då mindre roll. Men ja nu mindre koll på det och är nyfiken från mitt ppc-håll…vad menar ni att en bra länk idag ger i form av positionsboost? Vad krävs helt typ. Väldigt svår fråga att besvara så klart men intressant som sjutton. Worth a try! :)
Jag är ledsen, men det blir som att svara på hur långt ett snöre är. Det går inte att svara på med andra ord.
Ja du Anders. Jag tror du skulle kunna fixa ett större bolag. Jag har
nästan tjatat sönder ämnen men det verkar inte ha blivit bättre så jag
skriver det igen. Webbproducenterna, åtminstone väldigt många, är totalt
kassa när det gäller sökmotoroptimering. Jag kan förstå att de inte är
lägger tid på sökordsanalysen eller att bygga länkar, ens prata länkar,
men det jag inte kan förstå att de inte tar till sig att det skulle
gynna deras kund något oerhört ifall den processen gick parallellt med
att bygga webbplatsen och att de istället för som nu drog in någon till
sin hjälp.
Mitt synsätt på länkar är att det givetvis funkar.
Jag tror inte på alla länkar är bra och jag tror (vet) att det finns
dåliga länkar. Jag tror också att det är bra att ha i bakhuvudet att
Google i sitt arbete att utveckla sig på sikt hittar metoder för att få
bort de som spammat sig till toppen av serp. Detta är inget konstigare
än att det sedan rätt många år sedan inte går att ranka bra med Keyword
stuffing eller med rätt Meta Keywords. Den bästa av SEO i mina ögon
måste vara den som hela tiden ligger lite före och har koll på nästa
steg. Detta innebär inte att man ska jobba med framtidens metoder till
kunder redan nu för det skulle vara samma resursförstöring för kunden
som att jobba med metoder från dåtiden. Om du gogglar fram vad en
”Product life cycle” är och tänker dig in att ersätta de olika
produkterna med SEO-metoder så tror jag man kan hitta ett bra riktmärke.
Vissa metoder är i en tidig fas av utveckling och det är inte säkert
att det är ens så att de kommer att genomföras. Andra metoder är på
gång, man märker att de funkar, men det finns inte full kontroll eller
kunskap om exakt hur mycket eller ens hur. Sedan finns det metoder som
verkar stabila, för att slutligen se till något äldre metoder som
fortfarande funkar men inte lika bra som de en gång gjort. Ska man hänga
med så måste man nog ha en fot eller arm i varje ’cycle’. De som är
mest illa ute är de som antingen bara surrar om vad som komma skall och
inte idag kan erbjuda metoder som ger bästa resultat eller de som har en
produkt som är på väg och kan antas sluta funka. Problemet jag
uppfattar det är att det finns företag som har sina metoder framförallt i
första ’cycle’ som med näst intill skrämselpropaganda pratar ner det
som fungerar och kommer fungera ett bra tag till.
Nu blev det nästan ett gästinlägg här och jag har inte den blekaste aning om hur
välformulerat det blev för jag skriver med direktkontakt mellan fingrar
och hjärna, vilket kanske skapat lite luft i formuleringarna och vissa brister;)
Vid tillfälle kanske jag utvecklar resonemanget i ett riktigt inlägg.
Du är som en bok full av visdom Håkan, bra inlägg (roman?)!
Stora företag har ofta en populär webbplats med många länkar och många år på nacken, det de oftast behöver i första hand är en bra struktur och sökordsanalys. När de har en grund att stå på så kan det vara en bra idé att jobba vidare, om det behövs.
Att det är så stor fokus på länkar i Sverige kan säkert bero på att några stora SEObolag måste ha något att konkurrera så de väljer att skryta om sina nischade eller onischade blogglänkar. Jag säger inte att länkar är oviktiga men det är skillnad på konkurrens i google.com och .se, alla svenska företag behöver inte köpa länkar.
Och precis som du skriver, man måste anpassa den SEO man gör till den kund man arbetar med.
Ja, är det ett stort företag som har massa länkar har dom inte samma behov, det är jag helt med på. Konkurrensen är också viktig att ta hänsyn till. Min poäng är att varje kund är unik och att de allra flesta företag som startar inte har en budget på massa pengar och dom behöver prioritera att få igång sin försäljning, då kan man inte ta hänsyn till så mycket andra saker, det måste börja komma affärer.