Google 2014Under de senaste åren har vi sett vår kära sökmotor Google införa en del nya filter och algoritmer som påverkat våra sökresultat på ett eller annat sätt. De stora snackisarna under 2013 har varit de uppdateringar av Penguin och Panda där Panda sedan en tid körs löpande med månadsuppdateringar. Men det har hänt betydligt mer i sökresultaten under de senaste två åren än dessa två även om det var detta som påverkade folk i branschen mest, trots allt består 99,9% av alla Googles användare i Sverige av personer som inte är insatta i sökmotoroptimering och hur det fungerar. Vilket i sig är ett problem och en möjlighet för branschen där problemet består i att det fortfarande finns en hel del lycksökare därute som säljer ormolja till företag som inte kan eller känner till hur det fungerar. Möjligheten ligger i att branschen fortfarande kan växa och att vi likt tidigare bilhandlare, hästhandlare och telefonförsäljare kan bli en bransch med gott rykte genom att göra ett bättre arbete och erbjuda kunden mer än en näve länkar i utbyte mot en stor påse pengar.

Ökande seriositet i SEO-branschen?

Jag tycker faktiskt att vi sett en ökande seriositet i branschen redan, speciellt de sista sex månaderna där det pratas mer och mer om vad kunden faktiskt får ut av det man gör istället för att man bara pratar länkar och pengar. Några av de större bidragen till detta står i mina ögonen Håkan Persson, Magnus Bråth, Simon Nyström och Robert Nyberg för och jag tycker det är, alla på olika sätt. Håkan gör det genom att tänka utanför boxen och komma med massa olika infallsvinklar som genom året visat sig vara väldigt mycket korrekt. För ingen skall tro något annat än att detta är en bransch som ständigt utvecklas, förändras, ställs på kant och förnyas igen, sökresultatet är inte vårt utan Google och dom gör vad dom vill med det, det enda vi kan göra är att försöka hänga med och förstå så mycket som möjligt och ge dig som kund så bra möjligheter som möjligt att synas på rätt sätt, på rätt ställe.

Robert är lite som Håkan, har ett mycket öppet sinne för nyheter och vad som händer och vad som eventuellt kan påverka och vad som kan förbättra möjligheterna att det är just ditt klick i sökresultaten som det skall klickas på. Magnus sitter på en stor kunskap i grunderna om hur Google fungerar och det har tagit han långt, så långt att han för någon dag sedan fick fira sin hittills största affär med en flaska Bollinger vilket bara är ett enda stort grattis! Det som utmärker Magnus hos mig är att han är öppen och delar sin kunskap om SEO på ett sätt ingen annan gör vilket jag uppskattar väldigt mycket, ett annat bidrag under året är de sköna ”SEO – Battle of the year” där Magnus nästan alltid är med, jag älskart! Simon har under hela 2013 arbetat hårt med sitt projekt om SMS-lån och jobbat väldigt mycket med sociala medier där jag måste dels berömma Simon för den enorma tid han lagt ner på ett ärligt försök att göra SEO enligt den vita boken ”Konstens alla regler” och lyckats väldigt bra, av naturliga skäl har han behövt dela allting väldigt mycket och det är minst sagt med den äran han gjort det.

Mina gissningar om vad som kommer vara tongivande för SEO under 2014

  • Under 2014 kommer authorship få en uttalad vikt inom hur Google rankar ett sökresultat (ja, dom bubblade om det häromdagen)
  • Filtret Penguin kommer bli extremt mycket svårare att komma undan, det stärks kraftigt under 2014
  • Google+ kommer få ett ännu större inflytande i varumärken som vill synas hos Google
  • Sociala faktorer kommer att spela in i rankingresultat (Google+)
  • Länkar fortsätter under 2014 att vara den viktigaste rankingfaktorn men Penguinliknande filter kommer kräva smartare lösningar
  • Googles egna tjänster kommer ta över mer av möjligheterna för att synas i sökmotorerna

 

Att authorship kommer få en ökad betydelse gick Google ut med för någon dag sedan, hur det skall gå till har inte kommit ut men att det kommer få en betydelse under 2014 är jag helt övertygad om, jag tycker mig även sett att det haft en inverkan under 2013 där author vart väldigt fokuserad inom ett område, såsom sökmotoroptimering. Gällande filtret Penguin som ställt till det för både sökmotoroptimerare och kunder under både 2012 och 2013 så kommer det här troligtvis bara bli ännu svårare än vad det är idag, Google kommer använda mer och mer kännetecken för att kontrollera om en webbplats är fejk eller på riktigt och jag tror att alla dom gamla principerna (som ingen bevisat) i form av spridda IP-nät och liknande kommer få minskad betydelse. Med tanke på att IPv4 näten mer eller mindre är slut så kommer just denna fråga bli en plånboksfråga på lite sikt vilket Google bara av den anledningen borde bortse från. Google+ kommer att gå från ett socialt medium till att bli en varumärkesplattform som blir ett måste om man vill bygga varumärke, det sociala forumet kommer att vara kvar och växa men tjänsterna som Google kommer utveckla är att förstärka möjligheterna för företag att synas. Anledningen är naturligtvis för att det är dom kan tjäna pengar vilket också är anledningen till att sidorna med sökresultat kommer att få stora förändringar under 2014 där reklam, varumärken och ”fakta” få allt större plats.

Resten?

En av mina sex gissningar är att sociala medier för första gången kommer få en erkänd påverkan av sökresultatet. Jag tror att vi har och har haft en social påverkan av sökresultatet under en längre tid, Simon Nyströms projekt är en del av min tanke, men inte på det sätter de flesta tror. Att köpa +1 och Facebook-likes fungerar inte, och det kommer aldrig fungera sett ur ett SEO-resonemang, det är för enkelt att fejka men det kan naturligtvis finnas andra fördelar som inte har med SEO att göra om det görs på rätt sätt. Nej, det jag tror på är att buzzet får en större betydelse än tidigare, även om jag tycker mig se att det ger effekt idag, så kommer delningar på Google+, retweets och andra medier där en källa delas att få mer betydelse, oavsett om det är doFollow eller noFollow på länkarna.

Och jag är helt övertygad om att 2014 kommer vara ett år där länkar är av mycket stor betydelse, kanske till och med mer än tidigare. Skillnaden ligger i vart länkarna kommer från, i vilka sammanhang dom finns och hur dom sprids. Med andra ord en stor fin cocktail av mina sex punkter ovan men med mer vikt åt det sociala, och delningshållet, inte i länkar mätt men hur en länk delas runt om på webben.

Att Google mer och mer tar över sökresultatet har säkert inte undgått många, det sker ständiga förändringar i SERP som verkar mer eller mindre bra, men vi kan tycka vad vi vill, återigen, sökresultatet är Googles och dom gör precis vad dom vill med det. Min tro är att deras aktieägare under 2014 kommer vilja tjäna ännu mer pengar och utnyttja sökresultatet som ett sätt att komma åt annonspengar mer än dom gör idag. Som e-handlare tror jag till exempel att Google tjänster såsom Google Merchant och Shopping kommer få står påverkan för oss som handlare. Vi är inte där i särskilt stor utsträckning i Sverige ännu men 2014 är året då vi skall vara förberedda på en hel del förändringar, förbättringar och möjligheter inom marknadsföring för e-handel.

Okej. Detta var mina fem öre gällande vad som kommer gälla för sökmotoropimering under 2014. Vi ser om ett år vad som slog in.