smsidiotenSMS-Idioten Simon Nyström skrev ett inlägg igår som han satte titeln ”Därför är SEO:are rädda för sociala signaler” på, en rubrik som naturligtvis precis som rubriken jag satt på detta inlägg har ett syfte att få folk att klicka. Tipset till min rubriksättning kommer från Christian Rudolf som beskrev hur effektivt det är att använda ord som till exempel sex när man sätter en rubrik i sin blogg. Det fungerar, jag har gjort det en gång tidigare och det blev en ganska bra dag med besökare på bloggen.

Men, angående Simon aka ”SMS-Idiotien” som driver sitt projekt SMSLånOnline och igår skrev att folk i den svenska SEO-branschen är rädda för sociala signaler så känner jag inte igen mig. Han passade även på att brutalt hoppa på Håkan Persson och inlägget ”Sociala signaler och sökmotoroptimering” och göra honom lite ledsen över påhoppet men det städade han upp med ett rött tillägg i posten senare. Och här kommer då mina två cent i debatten.

Jag har inte gjort några test med tweets eller FB-likes utan det jag testat är Google +1 och det gjorde ingen som helst effekt på placeringarna i mitt test. Jag lade på hundratals +1 på en webbplats med innehåll som inte hade några länkar till sig sedan tidigare, det fanns heller ingen author till webbplatsen utan den var helt fristående utan möjlighet att kopplas någonstans och jag väntade i tre månader. Resultatet var noll, webbplatsen hade exakt samma position som tidigare, dock skuttade det upp och ner några hack under testets tid men det skulle jag säga var mer naturliga svängningar som berodde mer på andra än på den webbplats jag hade. Jag tror att resultatet hade blivit exakt samma om jag testat med en massa tweets eller massa FB-likes, jag tror ingenting alls skulle hända.

Det jag däremot tror på och som Simon är inne på är att sociala medier bidrar till att det skapas riktiga länkar, det är jag ett levande exempel på med till exempel denna bloggposten. Hade jag och Simon, Håkan och massa andra människor inte haft sociala medier så hade de länkar som uppstår i denna bloggposten inte kommit till. Så ja, det finns värde i att finnas på sociala medier men det påverkar bara eventuellt din ranking och det först när du byggt upp en skara följare som gillar det du gör och väljer att ge dig riktiga länkar från riktiga webbplatser. Men vem har råd att vänta på att något sådant eventuellt skulle hända? Inte jag iallafall.

En annan intressant individ i debatten är Matt Cutts svenska lärjunge, Stefan Janson. Han gjorde ett inlägg med titeln ”Påverkar sociala signaler din ranking” där han gjorde helt om jämfört med vad Matt gått ut med dagarna innan vilket var lite stick i stäv med vad jag förväntat mig av honom. Men även om han enligt mig har fel så bidrar han faktiskt till debatten med sin Cutts-inspirerade syn på hur sökmotoroptimering bör utföras och han är värd att följa liksom de andra jag länkat till i detta inlägget.

Sammanfattningsvis vill jag då säga att sociala medier är som dåligt sex när det kommer till SEO, det är tomt, inte så spännande och det gjorde egentligen inget mer än att ta all din energi och inte ge dig ett smack tillbaka.

PS. Puss och jag älskar er alla. DS.