///Vad hände 2014 och vad tror vi händer under 2015?

Vad hände 2014 och vad tror vi händer under 2015?

Som brukligt gjorde jag en post för ett år sedan om mina gissningar för vad Google skulle hitta på för bus under 2014. Kort sammanfattning:

  • Under året kommer authorship få en uttalad vikt inom hur Google rankar sökresultat (0%)
  • Filtret Penguin kommer bli extremt mycket stökigare (21%)
  • Google+ kommer få ett ännu större inflytande i varumärken som vill synas i sökresultaten (98%)
  • Sociala faktorer kommer att spela in i rankingresultat (0%)
  • Länkar fortsätter under 2014 att vara den viktigaste rankingfaktorn (100%)
  • Googles egna tjänster kommer ta över mer av synligheten i sökmotorerna (89%)

 

Procentsatserna som jag satt inom parentesen är min bedömning på hur stor uppfyllnadsgrad jag tycker att mina gissningar haft.

Vad händer med sökmotoroptimering under 2015 då?

Och eftersom jag tycker dessa gissningar är roliga att göra så kommer också här vad jag tror kommer hända med sökmotoroptimeringen under 2015. Eftersom Google har världsherraväldet för sök i Sverige så är det bara Google jag fokuserar på.

  • Penguin kommer föras in i algoritmen och inte uppdateras oregelbundet på det sätt som görs idag
  • “Buzz” kommer få mer inflytande på sökresultaten
    • Här menar jag att ett varumärke kommer få bättre synlighet i sökmotorerna genom att varumärket omtalas på betrodda webbplatser utan att det finns länkar från den aktuella webbplatsen till varumärkets webbplats, att det helt enkelt snattras om varumärket.
  • Innehåll kommer att bli än viktigare än det är idag
    • Google kommer värdera en “levande” webbplats högre i sökresultaten i ännu högre grad än dom gör idag.
  • Google+ kommer få sig en rejäl omgång
    • Har inte riktigt bestämt mig för vad detta kommer att göra ur SEO-perspektiv men Google+ kommer att få en “make-over” av ett större slag.
  • Google kommer ge varumärken möjlighet att köpa varumärkessökningar på något sätt
    • Troligtvis genom att kunna branda första träffsidan på ett sätt genom AdWords och Google for Business, liknande det test som genomfördes för några år sedan.

 

Japp, då har ni delar av facit inför 2015 ovan, skall bli spännande att se om/vad som slår in under året.

Hur går dina tankar runt sökmotoroptimering för 2015?

By |2014-12-26T10:31:18+00:00december 26th, 2014|SEO|2 Comments

About the Author:

Brinner som en molotov för e-handel och det mesta runt omkring. Kör E-handelsbyrån KLOTA och driver webbutiker i Barahandtag och KunGreb där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

2 Comments

  1. […] inläggen som summerar sökmotoroptimering 2014 och siar om 2015 så hänvisar jag till Simon, AndersIvar, Sökmotorkonsult och Kurbanov som alla summerat […]

  2. […] i framtiden, löpande uppdateringar snarare än stora utrullningar med jämna mellanrum. Något som Anders Karlsson förutspår kommer hända, det är kanske inte så svårt när det redan ska vara gjort enligt […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.