Som brukligt gjorde jag en post för ett år sedan om mina gissningar för vad Google skulle hitta på för bus under 2014. Kort sammanfattning:

  • Under året kommer authorship få en uttalad vikt inom hur Google rankar sökresultat (0%)
  • Filtret Penguin kommer bli extremt mycket stökigare (21%)
  • Google+ kommer få ett ännu större inflytande i varumärken som vill synas i sökresultaten (98%)
  • Sociala faktorer kommer att spela in i rankingresultat (0%)
  • Länkar fortsätter under 2014 att vara den viktigaste rankingfaktorn (100%)
  • Googles egna tjänster kommer ta över mer av synligheten i sökmotorerna (89%)

Procentsatserna som jag satt inom parentesen är min bedömning på hur stor uppfyllnadsgrad jag tycker att mina gissningar haft.

Vad händer med sökmotoroptimering under 2015 då?

Och eftersom jag tycker dessa gissningar är roliga att göra så kommer också här vad jag tror kommer hända med sökmotoroptimeringen under 2015. Eftersom Google har världsherraväldet för sök i Sverige så är det bara Google jag fokuserar på.

  • Penguin kommer föras in i algoritmen och inte uppdateras oregelbundet på det sätt som görs idag
  • “Buzz” kommer få mer inflytande på sökresultaten
    • Här menar jag att ett varumärke kommer få bättre synlighet i sökmotorerna genom att varumärket omtalas på betrodda webbplatser utan att det finns länkar från den aktuella webbplatsen till varumärkets webbplats, att det helt enkelt snattras om varumärket.
  • Innehåll kommer att bli än viktigare än det är idag
    • Google kommer värdera en “levande” webbplats högre i sökresultaten i ännu högre grad än dom gör idag.
  • Google+ kommer få sig en rejäl omgång
    • Har inte riktigt bestämt mig för vad detta kommer att göra ur SEO-perspektiv men Google+ kommer att få en “make-over” av ett större slag.
  • Google kommer ge varumärken möjlighet att köpa varumärkessökningar på något sätt
    • Troligtvis genom att kunna branda första träffsidan på ett sätt genom Google Ads och Google for Business, liknande det test som genomfördes för några år sedan.

 

Japp, då har ni delar av facit inför 2015 ovan, skall bli spännande att se om/vad som slår in under året.

Hur går dina tankar runt sökmotoroptimering för 2015?

Dela inlägget – sprid magin där den hör hemma!

AndersIvar

Om författaren: AndersIvar

AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet av e-handel, Google Ads och SEO vet han vad som krävs för att få resultat. Rätt trafik slår alltid mer trafik. När han inte optimerar konton gräver han fram lösningar andra missar.

Publicerat: 2014-12-26 / Last Updated: 2025-05-12 / Kategorier: SEO / Taggar: /

Lönsam marknadsföring för e-handlare

Hos oss blir du aldrig en i mängden. Vi blir specialister, på din verksamhet, och ökar försäljningen i din webbutik.

AndersIvar KLOTA AB
Anders Karlsson
Ökar din försäljning online

Genom att skicka in formuläret godkänner jag att bli kontaktad.