Vilken SEO är roligast?

Det var Håkan Liljeqvist som igår puttade ut frågan på Twitter och jag svarade vad jag tycker, att Inhouse är den roligaste SEO att jobba med. Naturligtvis kom frågan ”Varför?” från flera håll och jag tänkte förklara varför i denna bloggpost.

Jag jobbar ju dels som SEO-konsult åt andra företag, dels är jag delägare i DoubleSearch som också sökmotoroptimerar för andra företag och dels kör jag mina butiker där jag mestadels sköter SEO och teknik. Den stora skillnaden för min del när jag jobbar med SEO för egen del jämfört när jag gör det för andra är att jag jagar den kortsiktiga kicken på ett annat sätt än när jag jobbar med kunder. Med kunders webbplatser tar jag det lugnt och försiktigt och gör allting ”by the book” (inte Googles bok) vilket gör att det är ett betydligt mer långsiktigt arbete som tar tid att utveckla och försiktigheten är betydligt större än när jag jobbar med egna projekt. Det gör också att kicken med ett kundprojekt blir mindre, man vet att man kommer lyckas men tiden för att nå dit är längre och säkrare.

De egna projekten, som Barahandtag till exempel har ju vart ett stort expriment från början med ett högre risktagande, mer länkar än jag någonsin skulle våga lägga på en kundsite och ibland i högre hastighet än vad jag skulle vilja göra på någon annans webbplats. Nu börjar dock Barahandtag bli en rätt stor del av inkomsten i företaget så det har städats där en hel del de senaste månaderna och försiktigheten har ökat för den webbplatsen. Nya leverantörer som Pelly och Kesseböhmer har också flyttat ner behovet av att leka och exprimentera med handtagsbutiken.

Så där har vi orsaken till att jag gillar att jobba mer med Inhouse än konsult-SEO, kickarna är det roliga och från dag till annan se hur sökresultatet ändrar sig medans det på en kundsajt mer handlar om att se det hela från månad till annan vilket drar ut så oerhört på själva kicken, den blir så mycket längre, men svagare och segare än när man jagar testresultat och expriment på kort sikt.

Jag vet att Urban kommer komma med en motpost om varför det är roligare med konsult-SEO så denna raden är reserverad för en länk till Urbans post.