I den lilla, lilla digitala bubbla jag vistas i en stor del av min tid så har det blossat upp ett litet gräl eller en meningsskiljaktighet om man så vill. Det handlar om den promille av svenskarna som har lite eller mycket koll på det här med sökmotoroptimering som började hoppa högt när Unni Någonting skrev en krönika där hon utmålade alla som arbetar med sökmotoroptimering (förutom Nikke Lindqvist) till maffiamedlemmar eller iallafall hade vi en nära relation till maffian. Eftersom jag själv inte vet något om Unni Någonting så hoppade jag inte särskilt högt, jag förstod att krönikan var skriven för att provocera och det var riktigt roligt att se alla upprörda tweets den dagen.

Ännu roligare var det när Nikke Lindqvist stolt spikade upp sitt plakat ”Unni Drougge har rätt om SEO-branschen”, då blev det om möjligt ännu mer liv i luckan. Det blev också en plumpt personligt påhopp på Mangnus Bråth och det jag vill förmedla i denna posten är min syn på det hela och hur jag tycker att denna lilla, lilla barnschen BORDE agera. Då tänker jag inte främst på hur vi skall reagera på en krönika som Unnis utan hur jag tycker vi skall arbeta överhuvudtaget, jämt och hela tiden.

Jag är färsk i branschen och har arbetat med SEO i snart ett år, dels på mina egna webbplatser men de senaste 7-8 månaderna även med ett fåtal externa kunder. Under mitt år i denna branschen så finns det fyra profiler som hjälpt mig hur mycket som helst. Det är:

Eftersom jag inte är så blyg av mig så har jag frågat dessa fyra mer eller mindre varenda fråga som jag stött på och det har under detta året vart riktigt många, både riktigt kluriga frågor men även en hel del som i deras ögon vart banala och självklara. Dom har i många fall fått samma fråga alla fyra samtidigt och jag kan faktiskt inte påminna mig om någon gång där svaren har vart helt skilda. Det är där min tanke om den dispyt som uppstått blir lite dimmig. Som jag ser på frågan så har vi ett läger i Nikke som tycker att bra innehåll är viktigt och ett läger i Magnus som tycker att länkar är viktigt och sen har vi mitt läger där vi tycker att båda sakerna är viktiga.

Mitt läger baserar jag på att all sökmotoroptimering har ett syfte, det är inget man gör bara för att det är roligt, även om det faktiskt är rätt skoj. Jag har i mina butiker byggt upp en inkomst, den är inte stor men det är en inkomst och anledningen till att jag intresserade mig för SEO är att jag ville ha fler kunder som köpte mer produkter av mig. Och det är det mitt läger handlar om, SEO för mig handlar om konvertering och det är ju extra tydligt för mig som har e-butiker.

Under hösten har jag befunnit mig i ett krig på ett av mina viktiga sökord mot länkdraken Jajja som optimerar åt en konkurrent till mig och jag är helt säker på att jag inte hade vunnit den striden om jag inte hade en ganska väloptimerad och innehållsrik butik. Jag hade inte heller vunnit det kriget om jag inte ordnade länkar in till butiken, då hade jag placerat mig någonstans på sida två i den tävlingen och det var och är jag inte särskilt sugen på. Det är precis detta jag menar, det så kallade bråket är helt meningslöst för båda har rätt: Har du en sunkig hemsida eller butik så kommer den inte konvertera på grund av folk inte tilltalas eller förstår butiken och samma sak tvärtom: Har du inga länkar så kommer du inte hamna på plats ett oavsett hur bra butik eller webbplats du har, båda delarna måste till för att det skall fungera optimalt.

Den lilla, lilla värld av SEO-folk som vi befinner oss i borde hålla ihop, hjälpa varandra istället för att kasta skit på oss själva, precis som jag fått den hjälp jag behövt av de fyra ovan nämnda individerna. Sen skall man diskutera olika möjligheter, risker och problem, det måste man göra för att komma vidare och komma framåt. Men jag klassar detta som en ”icke-diskussion” som spårat ut helt och som Maria Hägglöf skrev: ”om SEO-branschen vill uppfattas som seriösa kanske de ska sluta bete sig som barnungar”.

Så jag tycker att vi alla ställer oss upp och gemensamt sjunger ”We shall overcome”…