Varför skall jag jobba med CRO?

Svaret är enkelt: Med CRO kommer du att tjäna mer pengar.

konverteringsoptimeringMed relativt enkla medel kan du öka din försäljning markant: att höja konverteringsgraden från två till fyra procent motsvarar ju en fördubbling av trafiken till din webbutik. Fundera på vad det skulle kosta att driva dubbelt så många besökare till din e-handel, och jämför det sedan med kostnaden för CRO. Enkel matematik!

Omvänt, finns det också en risk i att inte arbeta med din konvertering: en dåligt optimerad e-handel gör att du går miste om pengar som dina kunder väljer att spendera på annat håll – i värsta fall hos dina konkurrenter.

Vad är konvertering?

Konvertering är ungefär detsamma som försäljning. Skillnaden är att konvertering också kan vara andra saker, som anmälningar till ett nyhetsbrev eller användning av en rabattkod. Det handlar helt enkelt om att dina besökare gör något som du vill att de ska göra!

Konverteringsgrad är det mått man använder för att mäta konvertering. Konverteringsgraden anges i procent: om två av hundra besökare i din webbutik genomför ett köp så är din konverteringsgrad två procent.

Konverteringsoptimering handlar helt enkelt om att göra det så enkelt och naturligt som möjligt för dina besökare att göra det du vill att de ska göra (köpa dina varor!). Modern CRO (Conversion Rate Optimization) har kommit långt när det gäller att analysera vad som får oss människor att göra som vi gör, och fokuserar på flöden, mönster, innehåll och helhet, snarare än om en knapp ska vara grön eller blå.

Nedan kan du se de senaste posterna om CRO för e-handel och webbutiker.

2 11, 2013

A/B-test av kassan klar – Här är resultatet

Av |2013-11-02T11:14:13+01:00november 2nd, 2013|CRO, E-handel|3 kommentarer

För två veckor sedan påbörjade vi ett A/B-test av kassan på Barahandtag för att se om vi kunde förbättra konverteringen som hade gått ner lite sedan vi bytte plattform i september. Jag tänkte som vanligt dela med mig av resultatet, men först en uppdatering om vad vi gjorde för ändringar i kassan. Den ena kassan [...]

22 10, 2013

En månad med nya handtagsbutiken

Av |2013-10-22T22:00:26+02:00oktober 22nd, 2013|CRO, E-handel|5 kommentarer

Tiden går så oerhört fort när man har roligt och trots någon slags manlig förkylning eller liknande de sista dagarna så är jag på rätt gott humör. Det har gått en månad sedan vi flyttade handtagsbutiken från Nordisk E-handel till Wikinggruppen och ni som läst mina inlägg vet att jag hittills vart nöjd med våra [...]

19 10, 2013

A/B-test av kassan i handtagsbutiken pågår

Av |2013-10-19T17:44:21+02:00oktober 19th, 2013|CRO, E-handel|4 kommentarer

När jag lämnade Nordisk E-handel för Barahandtag och gick över till Wikinggruppen så hoppade det till lite överallt, som det alltid gör om man gör så stora förändringar för en webbplats som att byta plattform. I min värld är det extremt riskfyllt av flera anledningar, dels så finns det en risk att man rent sökmotoroptimeringsmässigt [...]

30 08, 2013

Nytt erbjudande gällande konverteringsoptimering

Av |2013-08-30T20:47:04+02:00augusti 30th, 2013|CRO, E-handel|0 kommentarer

Min kamrat Jonas Grenfeldt kallade mitt erbjudande om att göra en gratis SEO-analys för en webbutik ett "Galne-Gunnar"-erbjudande och det var ju också en liknelse. Ett erbjudande som för övrigt gick till butiken Sliceanddice.se och den kommer att levereras till dom i helgen. I samma anda har jag nu även startat upp konverteringsbyrån CROBono som riktar [...]

30 06, 2013

Klädbutiken – Utvecklingen hittills

Av |2013-06-30T11:33:41+02:00juni 30th, 2013|CRO, E-handel|0 kommentarer

Jag skrev ett inlägg den 21 april om att vi skulle ta tag i konverteringen för BrandByNature och att vi samtidigt införde Klarna Checkout i den butiken och jag tänkte dela lite av erfarenheterna och vart vi kommit såhär långt. Om vi börjar med vad som gjorts hittills så är det framförallt införandet av Klarna Checkout [...]

21 04, 2013

Klädbutiken goes konvertering

Av |2013-04-21T21:04:22+02:00april 21st, 2013|CRO, E-handel|0 kommentarer

Vår äldsta butik som kom igång i någon form vid årsskiftet 2007/2008 heter ju numera BrandByNature och efter vårt påtvingade domännamnsbyte så presterar den butiken inte särskilt bra. Jag har inte heller haft tiden som behövs för att få ordning på den igen tidigare men med ett bra resultat i handtagsbutiken nu så skall klädbutiken [...]

17 04, 2013

Handtagsbutiken goes Klarna Checkout – 1 månad

Av |2013-04-17T20:45:39+02:00april 17th, 2013|CRO, E-handel|2 kommentarer

Yes, då har vi kört Klarna Checkout under en månads tid och samlat på oss lite mer data än tidigare. Ni ser dom tidigare posterna om implementeringen av Klarna Checkout här (del 1) och här (del 2). Som jag skrev tidigare så hade konvertering i sin helhet ökat en del och konverteringen i kassan hade [...]

22 03, 2013

Handtagsbutiken goes Klarna Checkout #2

Av |2013-03-22T22:10:33+01:00mars 22nd, 2013|CRO, E-handel|2 kommentarer

Yes, cirka en vecka har gått sedan vi implementerade Klarna Checkout i handtagsbutiken och trots att Nordisk E-handel missat att implementera Google Analytics när dom släppte releasen som bland annat innehöll Klarna Checkout så har jag på lite olika sätt försökt mäta utfallet. Att köra webbutik utan Google Analytics när man vant sig med det [...]

16 03, 2013

Handtagsbutiken goes Klarna Checkout

Av |2013-03-16T12:10:20+01:00mars 16th, 2013|CRO, E-handel|0 kommentarer

I onsdags körde vi igång Klarna Checkout på Barahandtag och jag tänkte som vanligt dela med mig av siffrorna och kommer naturligtvis hålla mer än ett öga på hur det påverkar framför allt två saker. Det ena är total konvertering naturligtvis, med andra ord hur många av det totala antalet besökare som handlar av oss [...]

7 03, 2013

Uppföljning på Trustpilot och Live-chat

Av |2013-03-07T21:59:07+01:00mars 7th, 2013|CRO, E-handel|2 kommentarer

Det har nu gått sex veckor sedan vi införde Trustpilot och live-chat i handtagsbutiken och vi kan konstatera att plocka in Trustpilot var en bra investering. Det beror naturligtvis på dom sjukt positiva bedömningarna som kommit in för att vi gjort ett förbannat bra arbete med att ta hand om våra kunder men man skall [...]

Till toppen