Varför skall jag jobba med CRO?

Svaret är enkelt: Med CRO kommer du att tjäna mer pengar.

konverteringsoptimeringMed relativt enkla medel kan du öka din försäljning markant: att höja konverteringsgraden från två till fyra procent motsvarar ju en fördubbling av trafiken till din webbutik. Fundera på vad det skulle kosta att driva dubbelt så många besökare till din e-handel, och jämför det sedan med kostnaden för CRO. Enkel matematik!

Omvänt, finns det också en risk i att inte arbeta med din konvertering: en dåligt optimerad e-handel gör att du går miste om pengar som dina kunder väljer att spendera på annat håll – i värsta fall hos dina konkurrenter.

Vad är konvertering?

Konvertering är ungefär detsamma som försäljning. Skillnaden är att konvertering också kan vara andra saker, som anmälningar till ett nyhetsbrev eller användning av en rabattkod. Det handlar helt enkelt om att dina besökare gör något som du vill att de ska göra!

Konverteringsgrad är det mått man använder för att mäta konvertering. Konverteringsgraden anges i procent: om två av hundra besökare i din webbutik genomför ett köp så är din konverteringsgrad två procent.

Konverteringsoptimering handlar helt enkelt om att göra det så enkelt och naturligt som möjligt för dina besökare att göra det du vill att de ska göra (köpa dina varor!). Modern CRO (Conversion Rate Optimization) har kommit långt när det gäller att analysera vad som får oss människor att göra som vi gör, och fokuserar på flöden, mönster, innehåll och helhet, snarare än om en knapp ska vara grön eller blå.

Nedan kan du se de senaste posterna om CRO för e-handel och webbutiker.

22 12, 2016

Stoppa inte grus i konverteringsmaskineriet

Av |2017-12-02T21:03:53+01:00december 22nd, 2016|CRO, E-handel|0 kommentarer

Att stoppa grus i maskineriet om nu inte maskinen drivs av grus är oftast en ganska dålig idé. Det kan bara vara en bra idé om mätningar visar att maskineriet blir effektivare med grus annars skall man ju såklart låta bli. Och för att kunna mäta måste man oftast testa saker och jämför dom med [...]

20 12, 2016

Det är DU som förlorar på att inte ha chatt i din webbutik!

Av |2018-03-11T09:42:04+01:00december 20th, 2016|CRO, E-handel|0 kommentarer

Kommer 2017 att bli året då alla skaffar chatt i webbutiken? Det finns alldeles för många kunder att tappa där ute om man inte har chatt i sin webbutik och idag har de flesta inte råd att tappa kunder. Så ja, det tror jag definitivt. En uppskattning just nu är att mindre än 10% av [...]

6 10, 2016

Sex enklare åtgärder för att förbättra din konverteringsgrad

Av |2019-03-31T22:23:52+02:00oktober 6th, 2016|CRO, E-handel|0 kommentarer

Det finns som många vet en hel del olika åtgärder man kan arbeta med för att öka sin konverteringsgrad i webbutiken. Det finns enklare saker och det finns mer avancerade saker man kan göra, i denna bloggposten tittar jag på några av de enklare åtgärder man kan göra, om man inte redan gjort det, för [...]

29 01, 2015

Tips för bättre konvertering på webben

Av |2015-01-29T21:29:16+01:00januari 29th, 2015|CRO|0 kommentarer

Du vill att besökarna till din webbplats ska utföra aktiva handlingar. Det kan exempelvis innebära att de köper vissa produkter eller registrerar sig för nyhetsbrev. Det är nämligen inte alltid en webbplats har som primärt syfte att enbart förmedla textinformation. Du vill även konvertera dina besökare till ”köpare”. Specifikt handlar konvertering om att få besökarna [...]

2 09, 2014

Du MÅSTE börja A/B-testa i din webbutik

Av |2014-09-02T19:54:13+02:00september 2nd, 2014|CRO, E-handel|0 kommentarer

För en tid sedan frågade killarna på ConversionXL efter butiker som han kunde få revidera konverteringsmässigt och komma med feedback på. Eftersom jag följer dom på twitter och på deras blogg och själv jobbar med konverteringsoptimering både för mina egna butiker och andras så tog jag snabbt chansen att få lite inputs på en av [...]

9 07, 2014

Sommaren 2014 – Sommaren då mobilt blev viktigast för webbutiken!

Av |2014-07-09T18:14:25+02:00juli 9th, 2014|CRO, E-handel|0 kommentarer

Jag trodde eventuellt att jag skulle få skriva detta inlägget, kanske eventuellt just denna sommaren. Just nu, exakt precis nu, konverterar mobila webbläsare i surfplattor och telefoner bättre än vad datorer gör. Det är detta alla pratat om i många år, i alla fall i tre år, att just sommaren 2012 är sommaren då konverteringen kommer bli [...]

18 03, 2014

Vilken lösning konverterar bäst i mitt fall?

Av |2014-03-18T23:09:13+01:00mars 18th, 2014|CRO, E-handel|0 kommentarer

I samband med en annan bloggpost jag skriver kom jag fram till en ganska intressant frågeställning som jag vill ha era inputs på, det finns säkert mätningar på detta men jag inte lyckats hitta några sådana jag kände mig trygg med. Så i denna posten behöver jag dels din åsikt men också din hjälp att [...]

22 12, 2013

Konverteringsanalys

Av |2017-12-28T18:44:32+01:00december 22nd, 2013|CRO|0 kommentarer

Konverteringsanalys för webbutiker Som liten eller medelstor e-handlare dräller det oftast inte med pengar i kassakistan, det vet vi eftersom vi själva är en liten e-handlare. Men vi tycker fortfarande att alla har rätt till en bra konverteringsanalys och har därför skapat två olika erbjudanden. Snabb konverteringsanalys: Genomgång av startsida Genomgång av kategorisida Genomgång av [...]

21 12, 2013

Konverteringsgrad för webbutik

Av |2013-12-21T09:42:31+01:00december 21st, 2013|CRO|0 kommentarer

Följ upp konverteringsgraden i din butik Generellt så mäter man som e-handlare konverteringsgrad genom att ta antalet order och dela det med antalet besökare i butiken. Om du exempelvis har 50 besökare om dagen i din butik och 7 stycken order så har du en konverteringsgrad på 14%, 7/50 = 0,14 = 14%. Det innebär [...]

Till toppen