Varför skall jag jobba med CRO?
Svaret är enkelt: Med CRO kommer du att tjäna mer pengar.
Med relativt enkla medel kan du öka din försäljning markant: att höja konverteringsgraden från två till fyra procent motsvarar ju en fördubbling av trafiken till din webbutik. Fundera på vad det skulle kosta att driva dubbelt så många besökare till din e-handel, och jämför det sedan med kostnaden för CRO. Enkel matematik!
Omvänt, finns det också en risk i att inte arbeta med din konvertering: en dåligt optimerad e-handel gör att du går miste om pengar som dina kunder väljer att spendera på annat håll – i värsta fall hos dina konkurrenter.
Vad är konvertering?
Konvertering är ungefär detsamma som försäljning. Skillnaden är att konvertering också kan vara andra saker, som anmälningar till ett nyhetsbrev eller användning av en rabattkod. Det handlar helt enkelt om att dina besökare gör något som du vill att de ska göra!
Konverteringsgrad är det mått man använder för att mäta konvertering. Konverteringsgraden anges i procent: om två av hundra besökare i din webbutik genomför ett köp så är din konverteringsgrad två procent.
Konverteringsoptimering handlar helt enkelt om att göra det så enkelt och naturligt som möjligt för dina besökare att göra det du vill att de ska göra (köpa dina varor!). Modern CRO (Conversion Rate Optimization) har kommit långt när det gäller att analysera vad som får oss människor att göra som vi gör, och fokuserar på flöden, mönster, innehåll och helhet, snarare än om en knapp ska vara grön eller blå.
Nedan kan du se de senaste posterna om CRO för e-handel och webbutiker.