E-handel – en blogg

Bloggar om e-handel, företagande och annat som har med antingen mina e-butiker att göra eller om e-handelstankar jag springer runt med vilket kan bli en hel del emellanåt. Eftersom e-handel är en så stor av mitt liv så kommer det sig naturligt att jag skriver en del om det och har ni tur så hittar ni något ni kan ha nytta av, eller så gör ni inte det. Jag har också skrivit en hyffsat lång artikel om ”Egen webbutik – Den enkla guiden” där du kanske någon kan få ut något.

Min e-handelsblogg speglar naturligtvis det vi gör i våra webbutiker men också det jag upplever med leverantörer och kunder, jag är frikostig och bjuder på mer eller mindre alla siffror vi har för att inspirera, ifrågasätta och bolla tankar och idéer, precis som jag själv vill att en e-handelsblogg skall göra. Jag hyllar, hissar och dissar till höger och vänster. Ger troligtvis ett varierat intryck vilket speglar mig som person i övrigt.

Vi har idag två e-handelsbutik inom företaget, det är butiken Barahandtag som vi startat och drivit sedan slutet på 2011 och den danska motsvarigheten KunGreb som startades i mitten av 2017. Under åren har vi även byggt upp och drivit andra butiker såsom Kutts och BrandByNature. Många av mina bloggposter handlar om olika tester eller teser jag gör i eller runt denna butik, det kan vara allt från SEO till åtgärder och A/B-test runt konverteringen.

Nedan kan du se de senaste posterna i e-handelsbloggen.

3 02, 2022

KLOTA är topp 3% mest framgångsrika Google Partners!

Av |2022-02-03T21:20:45+01:00februari 3rd, 2022|E-handel, SEM|0 kommentarer

Efter senaste utmärkelsen i augusti 2018 så bekräftade Google igår att KLOTA fortsätter vara Google Premier Partner. Detta innebär att vi idag är en av Sveriges topp 3% mest framgångsrika Google Partners. Google Partners-programmet har genomgått betydande förändringar inför 2022, inklusive en omdefiniering av vad det innebär att vara Premier-partner genom nya, avancerade programkrav som [...]

20 11, 2020

Problem med Surfaces across Google? Så här löser du det!

Av |2020-11-20T14:25:16+01:00november 20th, 2020|E-handel, SEM|0 kommentarer

Det kommer en hel del frågor angående att e-handlare får alla sina annonser underkända i Google Merchant Center när det gäller Surfaces across Google. Surfaces across Google lanserades i mitten av oktober 2020 och är ett sätt att möjliggöra att gratis kunna få produktannonser från sitt Shopping-flöde visade i Googles bildsök, Google Maps och i [...]

2 03, 2018

Här är lösningen på ditt Adwordsproblem

Av |2020-11-15T22:11:46+01:00mars 2nd, 2018|E-handel, SEM|0 kommentarer

Skall du som e-handlare sköta ditt Adwordskonto själv finns det några enklare saker som du kan komma ganska långt med. Du kommer nog inte lika långt som du kan göra om du anlitar någon som har detta som heltidsnöje (läs KLOTA) men du kan göra det mycket bättre än du gör idag. Idag bjuder vi [...]

29 01, 2018

Byta e-handelsplattform? Ta på dig SEO-glasögonen först

Av |2018-02-03T19:26:55+01:00januari 29th, 2018|E-handel, SEO|2 kommentarer

En eller flera gånger under en webbutiks levnadstid så kommer man till en punkt som gör att man behöver byta ut sin e-handelsplattform mot en annan. Orsakerna kan vara olika, man behöver fler funktioner, man kommer inte överens med nuvarande leverantör eller får dålig service, man är inte nöjd med prestandan eller något annat. Här [...]

18 12, 2017

Adwordsannonsering på ditt varumärke, hur bemöter du det?

Av |2018-01-02T09:18:27+01:00december 18th, 2017|E-handel, SEM|1 kommentar

Här om dagen var det ett inlägg på Facebookgruppen Svensk E-handel som fångade min uppmärksamhet. Det var ett ganska vanligt förekommande inlägg där någon ville ha tips om vad folk tycker om Textalk som plattformsleverantör. Inget konstigt med det i sig, det är som sagt en ganska vanligt förekommande inläggstyp på den sidan. Det som [...]

31 03, 2017

#etrip17 – En rundresa hos svensk e-handel

Av |2017-12-02T21:07:55+01:00mars 31st, 2017|E-handel|0 kommentarer

Björn Andersson på BGA ringde mig för några veckor sedan och berättade att han var sugen på att göra en tour hos ett antal e-handlare och frågade om jag ville haka på. Jag tror inte jag var så svårövertalad och vi satte oss ganska raskt för att sätta ihop en lista med e-handlare som vi [...]

15 03, 2017

Wikinggruppen & Klarna lanserar gemensam annonsplattform

Av |2017-12-02T21:10:09+01:00mars 15th, 2017|E-handel|2 kommentarer

För cirka två veckor sedan presenterade Wikinggruppen sin nya annonsplattform som är en del i det Mervärdespaket som företaget implementerat tillsammans med Klarna. Självklart måste jag testa plattformen och har gjort det under snart två veckor. Breakit skrev om plattformen igår som kommer från Danads och är en annonsplattform för bannerannonsering och ehandel.se tog upp nyheten idag. Bannerannonsering [...]

7 02, 2017

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

Av |2017-12-30T18:39:50+01:00februari 7th, 2017|E-handel, SEM|0 kommentarer

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta [...]

31 01, 2017

Plattformsbyte, SSL och responsivt – Påverkan på SEO

Av |2017-12-02T21:02:19+01:00januari 31st, 2017|E-handel, SEO|0 kommentarer

SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon [...]

9 01, 2017

Google Chrome varnar nu för vissa sidor utan SSL

Av |2017-12-02T21:03:09+01:00januari 9th, 2017|E-handel|0 kommentarer

Från version 56 varnar Googles webbläsare Google Chrome att för vissa sidor som inte använder sig av SSL (https). Idag står just denna webbläsare för cirka 30% av all den trafik som går via olika webbläsare när vi surfar så som e-handlare är det viktigt att du har koll på hur detta kommer påverka dig om [...]

Till toppen