Jag kanske hittat en bugg i Performance Max-kampanjer. Den har dykt upp i tre olika konton den här veckan och jag är lite orolig för att det här kan vara mer utbrett. Det buggen eller vad det nu är verkar göra är att kampanjerna gasar max på Display vilket gör att mängder av klick och kostnad går åt dit. Konverteringar och lönsamhet hänger inte med över huvud taget utan det är pengar som spolas rakt ut i sjön.
Nu kan jag såklart ha fel i det här. Jag hade fel en gång förra året när jag trodde jag sett en bugg som visade sig vara något helt annat. Men något är fishy här och jag tycker det är värt att varna om. Kolla och kommentera och hittar ni orsak och verkan som jag missat så upplys mig. Jag får inte till det här alls.
Första kontot – Söndagen som startade allt
Det första jag såg var förra söndagen då en PMax-kampanj dubblade sin spend över en dag. Okej, tänkte jag, kanske något har hänt. Men på måndagen dubblade den ytterligare och samma sak på tisdagen, ännu en dubbling.
När jag undersökte trafiken i “Kanalens resultat” var det tydligt, Display drog 85% av budgeten varje dag sedan söndagen. Den hade gått helt bananas. Ingenting i kampanjen var ändrat de senaste veckorna utan det var en välfungerande PMax-kampanj som rullat på bra och legat runt sitt ROAS-mål under lång tid.
Men har inte det hänt förut?
Att en PMax-kampanj drar iväg har jag sett många gånger, men det har alltid funnits en logisk förklaring till varför. En produkt som plötsligt får mycket uppmärksamhet i media, TV eller liknande. Eller att en konkurrent får slut på en storsäljare som man själv har i lager. Det finns många anledningar till att en PMax eller annan kampanj kan dra iväg.
Men oftast brukar jag se att försäljningen hänger med när det händer. Här var det absolut stendött och mer eller mindre alla slantarna kastades in på Display-sidan utan något som helst resultat.
Google vet inte heller
Jag tittade på det tillsammans med Google i onsdags och Google själva har hittills (1/11) inte hittat varför kampanjerna beter sig såhär. Det gör mig lite mer orolig för att det här faktiskt kan vara en bugg och inte bara något konstigt i det enskilda kontot. Så jag vill be er vara uppmärksamma bara, jag har säkert fel och det finns någon annan orsak som jag inte hittar men var vakna. Jag brukar se och hitta felen men här ser jag inte anledningen.
Två konton till med samma problem
Igår och idag har jag hittat ytterligare två kampanjer på två andra konton som beter sig exakt likadant. Den ena brukar ha en spend på Display som står för under 1% normala dagar och igår var spenden 74,5% för Display.
På samtliga kampanjer jag kör så har jag i 99,9% av fallen rätt bra med luft i kampanjens budget så att den skall ha utrymme när det händer bra saker. Och det är ju kanon när någon kampanj får upp ett bra spår på grund av någon bra anledning så den kan dra iväg med produkterna som fått bra traction. Men i ett sånt här fall gäller det att man har koll på sina kampanjer och konton.
Vad gör du om det hänt dig?
Den snabba lösningen om du hamnat i den här situationen är att pausa PMax-kampanjen och koppla på en Shopping istället. För här kan det rinna ut 1000-lappar varje dag om du inte har stenkoll på läget. Det är inte en go-to lösning för alla men en idé, vill bara varna att det kan vara något som tokar runt här nu.
Jag får tillfälle att återkomma med en uppdatering om Google eller jag eller någon kollega i branschen får nystat ut vad det beror på. Men just nu känns “bugg” som den troliga orsaken, även om jag såklart kan ha fel som så många gånger förr.
Uppmaning
Så uppmaning till alla som kör PMax-kampanjer för era webbutiker eller byråer och konsulter som kör konton och kampanjer för kunder. Håll koll på PMax-kampanjerna i era Google Ads-konton nu för det känns som det kan hända något fishy där. 95% av de konton som jag har koll på är inte drabbade men vill ändå höja ett varningens finger så att man är vaken. Titta särskilt på “Kanalens resultat” och se om Display plötsligt står för en helt orimlig andel av spenden.
Hör gärna av dig om du också sett något liknande så vi kan få grepp om hur utbrett det här är. De flesta är smartare än mig så har ni inputs så bring it on, det här vill jag förstå.
Dela inlägget – sprid magin där den hör hemma!
Om författaren: AndersIvar
AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet av e-handel, Google Ads och SEO vet han vad som krävs för att få resultat. Rätt trafik slår alltid mer trafik. När han inte optimerar konton gräver han fram lösningar andra missar.


Första kontot – Söndagen som startade allt