Google tjänster

/Tag:Google tjänster

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

By | 2017-12-02T21:09:26+00:00 mars 20th, 2017|PPC|

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

By | 2017-12-02T21:13:03+00:00 februari 7th, 2017|E-handel, PPC|

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta [...]

Google Chrome varnar nu för vissa sidor utan SSL

By | 2017-12-02T21:03:09+00:00 januari 9th, 2017|E-handel|

Från version 56 varnar Googles webbläsare Google Chrome att för vissa sidor som inte använder sig av SSL (https). Idag står just denna webbläsare för cirka 30% av all den trafik som går via olika webbläsare när vi surfar så som e-handlare är det viktigt att du har koll på hur detta kommer påverka dig om [...]

Adwords sökannonsering serveras nu med demografisk budgivning

By | 2016-10-20T12:13:07+00:00 oktober 20th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|

För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den "vanliga" sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.   [...]

Städa bland domänerna i hänvisningarna i Google Analytics

By | 2016-09-22T09:00:35+00:00 september 22nd, 2016|E-handel|

På Sökmotorkonsult.se kunde vi förra veckan läsa om "Snor Klarna din försäljning?" vilket jag tycker var ett riktigt bra inlägg. När jag såg inlägget kom jag på att jag tror mig ha lite fler domäner i min lista än det dom hade med i sitt inlägg. Så här kommer de domänerna som jag städat bort [...]

E-handlare, använd din startsida!

By | 2017-12-01T10:32:32+00:00 september 19th, 2016|E-handel, SEO|

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan [...]

Google AdWords nya format är lajv

By | 2016-07-28T08:00:35+00:00 juli 28th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|

I maj presenterade Google på Google Performance Summit att det skulle släppas en del nya funktioner för Google AdWords och igår (26/7 2016) började dessa nya funktioner rulla ut. Eftersom detta är annonser som ger ännu mer utrymme för oss som använder AdWords så tycker jag du skall vakna upp ur semesterdvalan och ta en [...]

Anpassa AdWordsannonser i realtid

By | 2014-12-26T22:21:28+00:00 december 26th, 2014|PPC|

Sedan en tid tillbaka så kan alla som kör en AdWordskampanj lägga till och anpassa realtidsinformation direkt i sina annonser. Ett exempel från vår egen mellandagsrea på Barahandtag hittar du till vänster, där körde vi en annons som anpassade hur lång tid det var kvar tills rean slutade. Vid sådana här tillfällen är detta en [...]

AdWords remarketing – en guide på svenska

By | 2014-12-02T16:38:44+00:00 december 2nd, 2014|PPC|

Vad är remarketing i AdWords egentligen? Det är statiska eller rörliga bilder, video eller textannonser som visas för de besökare som redan vart i din webbutik. Rent tekniskt så lämnar du en kaka på besökarens dator och när denna besöker webbplatser som är inom Googles Displaynätverk så kan dina annonser visas för besökaren. I denna [...]

Bästa dashboarden för webbutiker i Google Analytics?

By | 2014-02-01T14:40:54+00:00 februari 1st, 2014|E-handel|

Lite inspirerad av den dashboard som Sökmotorkonsult delade för någon vecka sedan som visar organisk trafik på ett mycket bra sätt så delar jag med mig av den dashboard jag använder för att följa Google Analytics live. Den jag använder innehåller information om de besökare som är inne i butiken just nu tillsammans med besök [...]

Load More Posts