I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar ”Exakt matchning” i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar som till exempel att ordföljden är annorlunda och att dom kommer ignorerar ord som ”och” och ”i” och liknande konjunktioner, subjunktioner eller vad det nu heter.
Innebörden blir egentligen att man inte kan arbeta med lika exakta matchningar längre vilket är rätt kass. Exakt matchning har inte vart exakt matchning på riktigt på ett par år men det här gör inte funktionen bättre som jag ser på saken. När man jobbar med sitt Adwordskonto vill man ha möjligheten att styra sökningar med exakta matchningar och få till det, inte minst om man jobbar med så kallades SKAGs, Single Keyword Ad Groups.
Google tror sig också kunna lista ut vilka fraser man faktiskt kan kasta om orden i utan att sökningen blir helt tokig också. Här är jag lite skeptisk och för er e-handlare som använder Adwords så råder jag er att vara vakna på vad som händer med de fraser ni har i kontot med exakta matchningar framöver.
Google själva tar upp exempel som när man skall boka en flygresa där en sökning skulle kunna vara ”flyga Göteborg till Stockholm” där det kan blir helt tokigt om dom kastar om orden. Detta skall dom klara av att hantera och det tror jag inte är några problem. Men det finns nog ganska många fler exempel på sökningar som får en helt annan innebörd om man kastar om orden och det är här jag tycker man skall vara lite vaken den närmsta tiden så man inte åker på något konstigt. Google har mer än en gång visat att dom inte är supervassa på det svenska språket.
Hög tid att börja arbeta med negativa sökord
Har ni inte gjort det tidigare så är det verkligen dags att börja arbeta med negativa sökord i och med denna förändringen. Det var dags för längesedan men har ni inte kommit igång med det ännu så är det verkligen dags nu. Vi har inte sett ännu hur denna förändringen slagit ut med tanke på att den bara är någon dag eller två gammal men det är läge att vara lite alert i arbetet med sitt Adwordskonto nu iallafall.
Lämna en kommentar