SEM – Search Engine Marketing (sökmarknadsföring) för din webbutik

SEM är en förkortning för det engelska uttrycket ”Search Engine Marketing” vilket på svenska blir ”sökmarknadsföring”. Innebörden av SEM är alltså att man betalar för klick eller visningar av annonser, här hos oss handlar det mest om annonser i sökmotorer som Google och Bing. Här i Sverige är det mest kända nätverket för SEM Google Ads och det är också det som de flesta av de blogginlägg du kan läsa nedan handlar om.

Som e-handlare är SEM en viktig del av marknadsföringen för de allra flesta och det kan, rätt använt, vara en riktigt bra källa för att skapa affärer samtidigt som det kan kosta en massa pengar om man inte får till det. Läs på om hur du skall arbeta med det så du maximerar möjligheterna för dig att skapa en lönsam försäljningskanal som tar din webbutik till nya höjder. Nedanför kan du se de poster som jag skrivit och förhoppningsvis kan du snappa upp ett tips eller två.

3 02, 2022

KLOTA är topp 3% mest framgångsrika Google Partners!

Av |2022-02-03T21:20:45+01:00februari 3rd, 2022|E-handel, SEM|0 kommentarer

Efter senaste utmärkelsen i augusti 2018 så bekräftade Google igår att KLOTA fortsätter vara Google Premier Partner. Detta innebär att vi idag är en av Sveriges topp 3% mest framgångsrika Google Partners. Google Partners-programmet har genomgått betydande förändringar inför 2022, inklusive en omdefiniering av vad det innebär att vara Premier-partner genom nya, avancerade programkrav som [...]

20 11, 2020

Problem med Surfaces across Google? Så här löser du det!

Av |2020-11-20T14:25:16+01:00november 20th, 2020|E-handel, SEM|0 kommentarer

Det kommer en hel del frågor angående att e-handlare får alla sina annonser underkända i Google Merchant Center när det gäller Surfaces across Google. Surfaces across Google lanserades i mitten av oktober 2020 och är ett sätt att möjliggöra att gratis kunna få produktannonser från sitt Shopping-flöde visade i Googles bildsök, Google Maps och i [...]

25 10, 2019

SPAG – Google Shopping Single Products Ad Groups

Av |2019-10-25T14:31:18+02:00oktober 25th, 2019|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

För dig e-handlare som inte har 1000-tals olika produkter så kan det vara en god idé att titta närmare på det som kallas för SPAG, Single Product Ad Groups. Det bygger på samma princip som SKAGs för vanliga textannonser i Google Ads men är en strategi för att arbeta med sin kampanj på Google Ads [...]

17 09, 2018

KLOTA har blivit Google Ads Premier Partner

Av |2018-09-17T09:28:02+02:00september 17th, 2018|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Under förra veckan tilldelades E-handelsbyrån KLOTA den prestigefyllda nivån Premier partner på Google Ads (tidigare Adwords). Det innebär att KLOTA nu sällar sig till det nätverk hos Google som är reserverat för de absolut bästa av dom bästa när det gäller Google Ads. Dom har följt och samarbetat med oss under lång tid och sett [...]

2 03, 2018

Här är lösningen på ditt Adwordsproblem

Av |2020-11-15T22:11:46+01:00mars 2nd, 2018|E-handel, SEM|0 kommentarer

Skall du som e-handlare sköta ditt Adwordskonto själv finns det några enklare saker som du kan komma ganska långt med. Du kommer nog inte lika långt som du kan göra om du anlitar någon som har detta som heltidsnöje (läs KLOTA) men du kan göra det mycket bättre än du gör idag. Idag bjuder vi [...]

18 12, 2017

Adwordsannonsering på ditt varumärke, hur bemöter du det?

Av |2018-01-02T09:18:27+01:00december 18th, 2017|E-handel, SEM|1 kommentar

Här om dagen var det ett inlägg på Facebookgruppen Svensk E-handel som fångade min uppmärksamhet. Det var ett ganska vanligt förekommande inlägg där någon ville ha tips om vad folk tycker om Textalk som plattformsleverantör. Inget konstigt med det i sig, det är som sagt en ganska vanligt förekommande inläggstyp på den sidan. Det som [...]

20 03, 2017

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

Av |2017-12-30T18:36:22+01:00mars 20th, 2017|SEM|0 kommentarer

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

23 02, 2017

Adwordsannonser blir ännu mer ”osynliga”

Av |2017-12-30T18:38:28+01:00februari 23rd, 2017|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är [...]

7 02, 2017

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

Av |2017-12-30T18:39:50+01:00februari 7th, 2017|E-handel, SEM|0 kommentarer

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta [...]

20 10, 2016

Adwords sökannonsering serveras nu med demografisk budgivning

Av |2017-12-30T18:42:09+01:00oktober 20th, 2016|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den "vanliga" sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.   [...]

Till toppen