SEM – Search Engine Marketing (sökmarknadsföring) för din webbutik

SEM är en förkortning för det engelska uttrycket ”Search Engine Marketing” vilket på svenska blir ”sökmarknadsföring”. Innebörden av SEM är alltså att man betalar för klick eller visningar av annonser, här hos oss handlar det mest om annonser i sökmotorer som Google och Bing. Här i Sverige är det mest kända nätverket för SEM Google Ads och det är också det som de flesta av de blogginlägg du kan läsa nedan handlar om.

Som e-handlare är SEM en viktig del av marknadsföringen för de allra flesta och det kan, rätt använt, vara en riktigt bra källa för att skapa affärer samtidigt som det kan kosta en massa pengar om man inte får till det. Läs på om hur du skall arbeta med det så du maximerar möjligheterna för dig att skapa en lönsam försäljningskanal som tar din webbutik till nya höjder. Nedanför kan du se de poster som jag skrivit och förhoppningsvis kan du snappa upp ett tips eller två.

5 01, 2015

KLOTA certifierad Google Partner

Av |2017-12-30T19:05:37+01:00januari 5th, 2015|SEM|0 kommentarer

Googles partnerprogram är utvecklat för att du som kund enkelt skall kunna hitta ett företag som håller hög kvalitet och som kan utveckla och optimera ditt företags marknadsföring online. Vi på KLOTA AB är Google Partners och kan hjälpa dig med både Adwords, SEO, konverteringsoptimering och annat, vi fokuserar all vår kunskap på e-handeln och dig [...]

26 12, 2014

Anpassa Adwordsannonser i realtid

Av |2017-12-30T18:46:13+01:00december 26th, 2014|SEM|0 kommentarer

Sedan en tid tillbaka så kan alla som kör en Adwordskampanj lägga till och anpassa realtidsinformation direkt i sina annonser. Ett exempel från vår egen mellandagsrea på Barahandtag hittar du till vänster, där körde vi en annons som anpassade hur lång tid det var kvar tills rean slutade. Vid sådana här tillfällen är detta en [...]

2 12, 2014

Adwords remarketing – en guide på svenska

Av |2017-12-30T18:48:19+01:00december 2nd, 2014|SEM|1 kommentar

Vad är remarketing i Adwords egentligen? Det är statiska eller rörliga bilder, video eller textannonser som visas för de besökare som redan vart i din webbutik. Rent tekniskt så lämnar du en kaka på besökarens dator och när denna besöker webbplatser som är inom Googles Displaynätverk så kan dina annonser visas för besökaren. I denna [...]

27 12, 2013

Bing Ads vs. Google Adwords

Av |2017-12-30T18:50:41+01:00december 27th, 2013|SEM|0 kommentarer

Jag körde igång ett Bing Ads-konto i slutet av oktober för att testa, man hör på en del håll att det kan fungera riktigt bra, ge bra konvertering och så vidare så därför var jag tvungen att testa. Testet har skett med vår egna butik Barahandtag och jag tänker redovisa en del av siffrorna här. [...]

29 01, 2012

Vad har vi lärt oss om Adwords?

Av |2017-12-30T18:55:51+01:00januari 29th, 2012|SEM|2 kommentarer

Google AdWords Okej, ni som följt mig innan kan inte ha missat min åsikt om Adwords. Jag har hela tiden sagt att jag inte förstår hur det kan fungera och det är naturligtvis baserat på hur det har gått när jag själv använt det. Men jag tror jag har kommit på hemligheten som [...]

16 11, 2011

Adwords – Not so much.

Av |2017-12-30T18:58:12+01:00november 16th, 2011|SEM|0 kommentarer

Har under denna veckan provat Adwords lite mer seriöst än tidigare och tyckte det var värt en chans. Har de senaste veckorna bläddrat igenom några böcker om Adwords och satt mig in i det hela lite bättre, dels av nyfikenhet men även för att jag ser det som en intressant marknadsföringskanal. De andra gånger jag [...]

Ladda mer inlägg
Till toppen