Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är Adwordsannonser och vad som är organiska sökträffar.

Det är Search Engine Land som fått det bekräftat från Google att det just nu globalt rullas ut ett nytt utseende på sökresultatet. Tittar man på det så tycker jag att det blir allt otydligare vad som är en annons i sökresultatet och vad som är organiskt. Inget som är särskilt förvånande, Google har länge gått åt det här hållet. Tre annonser i toppen på konkurrensutsatta sökningar har blivit fyra annonser och under åren har utmärkningen av annonserna blivit allt mindre tydlig.

nytt-utseende-på-sökresultatet

I sökresultatet ovan är 12 av 15 sökträffar betalda annonser om man räknar med Google Shoppingresultaten på högersidan. Den tidigare gröna bakgrunden på utmärkningen ”Annons” för de fyra textannonsera i toppen har nu istället en grön liten ram. Tittar man på bilden nedan som är lånad från just Search Engine Land ser man utvecklingen ganska tydligt.

google adwords bakgrund historiskt

Longtail blir allt viktigare

Dagarna när man som e-handelsbyrå, SEO-byrå eller SEM-byrå kunde rikta in sina kunder på 10 stycken stora sökord är förbi sedan länge. Sökord och fraser med större sökvolymer blir allt mer utsatta för att Adwordsannonseringen upptar allt större volym i sökresultatet. Att jobba med longtail blir bara viktigare och viktigare för alla e-handlare, än så länge är annonsvolymerna mindre och konkurrensen i det organiska söket är mindre.

Tiden när man kunde hoppa över Adwordsannonseringen och helt förlita sig på det organiska söket är också förbi. Skall man vara med och spela boll i dagens Google (vilket man verkligen borde) så gäller det att man syns både i det organiska söket och det betalda söket. Att hoppa över sökmotoroptimering är som det alltid varit en väldigt dålig idé, faktum är att sökmotoroptimering på rätt sätt med rätt fokus på rätt sökord är viktigare än någonsin.