Google

/Tag:Google

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

By | 2017-12-02T21:09:26+00:00 mars 20th, 2017|PPC|

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

Adwordsannonser blir ännu mer “osynliga”

By | 2017-12-02T21:11:57+00:00 februari 23rd, 2017|PPC, Sökmarknadsföring|

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är [...]

Plattformsbyte, SSL och responsivt – Påverkan på SEO

By | 2017-12-02T21:02:19+00:00 januari 31st, 2017|E-handel, SEO|

SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon [...]

Google Chrome varnar nu för vissa sidor utan SSL

By | 2017-12-02T21:03:09+00:00 januari 9th, 2017|E-handel|

Från version 56 varnar Googles webbläsare Google Chrome att för vissa sidor som inte använder sig av SSL (https). Idag står just denna webbläsare för cirka 30% av all den trafik som går via olika webbläsare när vi surfar så som e-handlare är det viktigt att du har koll på hur detta kommer påverka dig om [...]

81% av de som skall köpa något börjar online

By | 2017-12-02T21:04:40+00:00 december 21st, 2016|E-handel|

Och ännu mer intressant är det att 60% börjar med just en sökmotor. I Sverige är min gissning att den siffran är högre än i USA eftersom vi inte har Amazon som är amerikanernas produktsökningsmecka. Infografen kommer från Minewhat.com och pekar på vad den som är köpbenägen är intresserad av för information. Efter påpekade från [...]

Googles datumbugg sänker dina rankingar om du använder Youtube i din webbutik

By | 2016-11-15T11:02:47+00:00 november 15th, 2016|E-handel, SEO|

I slutet förra veckan upptäcktes en bugg som ser ut att påverka sökresultatet för e-handlare och andra som använder filmer på sina webbplatser. Jag upptäckte det genom att Barahandtag fullkomligt och helt utan anledning rasade i sökresultatet för några av de viktigaste sökorden vi arbetar med. OBS. GOOGLE LÖSTE BUGGEN DEN 20/11 2016 SÅ PROBLEMET [...]

Städa bland domänerna i hänvisningarna i Google Analytics

By | 2016-09-22T09:00:35+00:00 september 22nd, 2016|E-handel|

På Sökmotorkonsult.se kunde vi förra veckan läsa om "Snor Klarna din försäljning?" vilket jag tycker var ett riktigt bra inlägg. När jag såg inlägget kom jag på att jag tror mig ha lite fler domäner i min lista än det dom hade med i sitt inlägg. Så här kommer de domänerna som jag städat bort [...]

E-handlare, använd din startsida!

By | 2017-12-01T10:32:32+00:00 september 19th, 2016|E-handel, SEO|

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan [...]

Google AdWords nya format är lajv

By | 2016-07-28T08:00:35+00:00 juli 28th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|

I maj presenterade Google på Google Performance Summit att det skulle släppas en del nya funktioner för Google AdWords och igår (26/7 2016) började dessa nya funktioner rulla ut. Eftersom detta är annonser som ger ännu mer utrymme för oss som använder AdWords så tycker jag du skall vakna upp ur semesterdvalan och ta en [...]

Vad hände 2014 och vad tror vi händer under 2015?

By | 2014-12-26T10:31:18+00:00 december 26th, 2014|SEO|

Som brukligt gjorde jag en post för ett år sedan om mina gissningar för vad Google skulle hitta på för bus under 2014. Kort sammanfattning: Under året kommer authorship få en uttalad vikt inom hur Google rankar sökresultat (0%) Filtret Penguin kommer bli extremt mycket stökigare (21%) Google+ kommer få ett ännu större inflytande i varumärken [...]

Load More Posts