SEO för webbutiker

sökmotoroptimeringSEO handlar om att skapa fler och bättre affärer för dig och ditt företag och det är precis sånt vi jobbar med, öka affärsmöjligheterna för ditt företag att sälja mer online. Vi hjälper dig att få fler kunder, göra bättre affärer och tjäna mer pengar i din verksamhet.

SEO – det bästa sättet att öka intäkterna i din webbutik?

Ett av sätten vi använder för detta är SEO då det är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att få ökad synlighet och jobba med att få relevant trafik till din webbplats som faktiskt är intresserade av den produkt eller tjänst du erbjuder.

SEO kan delas in i flera delar, dels finns det en del som handlar om att rent tekniskt ha sin webbplats byggd på ett sätt som en sökmotor förstår och en struktur som gör det lätt för både sökmotorer och besökare att förstå webbplatsen. En annan del är den del som kallas on-page, här handlar det om att använda de olika element som finns på en webbplats på bästa sätt så att det blir tydligt för sökmotorerna vad en sida handlar om och därmed vad den aktuella sidan vill synas på. Innehåll är också en del av on-page-optimering, att ha unikt innehåll av bra kvalitet är också viktigt för att alla skall förstå vad den aktuella webbsidan handlar om. En viktig del som en del inte pratar högt om är att det behövs länkar från andra webbplatser för att man skall ha möjlighet att synas på de sökord eller sökfraser man vill synas på, dessa tre delarna är en mycket förenklad bild av vad SEO handlar om.

Nedan kan du se de senaste posterna i SEO-bloggen.

29 01, 2018

Byta e-handelsplattform? Ta på dig SEO-glasögonen först

Av |2018-02-03T19:26:55+01:00januari 29th, 2018|E-handel, SEO|2 kommentarer

En eller flera gånger under en webbutiks levnadstid så kommer man till en punkt som gör att man behöver byta ut sin e-handelsplattform mot en annan. Orsakerna kan vara olika, man behöver fler funktioner, man kommer inte överens med nuvarande leverantör eller får dålig service, man är inte nöjd med prestandan eller något annat. Här [...]

23 10, 2017

Är du ensam, lite ledsen och vill chatta med andra i SEO-branschen?

Av |2017-12-02T21:18:06+01:00oktober 23rd, 2017|SEO|0 kommentarer

Ibland när man sitter hemma på kammaren och arbetar så kan det kännas lite ensamt. Det här har vår branschkollega Philip Blomsterberg tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Det finns idag en del olika forum för att snattra sökmotoroptimering, ett är Facebook och gruppen #svSEO där jag tycker du också skall gå [...]

31 01, 2017

Plattformsbyte, SSL och responsivt – Påverkan på SEO

Av |2017-12-02T21:02:19+01:00januari 31st, 2017|E-handel, SEO|0 kommentarer

SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon [...]

15 11, 2016

Googles datumbugg sänker dina rankingar om du använder Youtube i din webbutik

Av |2016-11-15T11:02:47+01:00november 15th, 2016|E-handel, SEO|0 kommentarer

I slutet förra veckan upptäcktes en bugg som ser ut att påverka sökresultatet för e-handlare och andra som använder filmer på sina webbplatser. Jag upptäckte det genom att Barahandtag fullkomligt och helt utan anledning rasade i sökresultatet för några av de viktigaste sökorden vi arbetar med. OBS. GOOGLE LÖSTE BUGGEN DEN 20/11 2016 SÅ PROBLEMET [...]

19 09, 2016

E-handlare, använd din startsida!

Av |2017-12-01T10:32:32+01:00september 19th, 2016|E-handel, SEO|0 kommentarer

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan [...]

28 09, 2015

Twinglys Blog Relationship Manager – Grymt verktyg för e-handlare

Av |2015-09-28T19:47:06+02:00september 28th, 2015|E-handel, SEO, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Nu är jag säkert 15-20 mil efter och bakom alla andra men jag har under en period testat Twinglys tjänst Blog Relationship Manager för att se hur den fungerar. Just nu kör dom den i beta och det är så vitt jag förstår kostnadsfritt att testa just nu, den kommer säkert kosta multum senare men det [...]

1 06, 2015

Svensk mästare på sökmotoroptimering

Av |2017-12-30T19:12:43+01:00juni 1st, 2015|SEO, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

På Facebook i helgen passerade en film på ett bekant ansikte. I filmen som presenteras nedan, som Christian Rudolf på TopDog har gjort, presenterar Håkan Persson (under ledning av intervjuaren) en om sin resa till toppen på sökordet "sökmotoroptimering", ett sökord som genom alla år har haft en stor betydelsefull plats för stora SEO-företag. Men [...]

26 12, 2014

Vad hände 2014 och vad tror vi händer under 2015?

Av |2014-12-26T10:31:18+01:00december 26th, 2014|SEO|2 kommentarer

Som brukligt gjorde jag en post för ett år sedan om mina gissningar för vad Google skulle hitta på för bus under 2014. Kort sammanfattning: Under året kommer authorship få en uttalad vikt inom hur Google rankar sökresultat (0%) Filtret Penguin kommer bli extremt mycket stökigare (21%) Google+ kommer få ett ännu större inflytande i varumärken [...]

30 11, 2014

Alla rätt i din e-handel inför 2015?

Av |2014-11-30T12:03:21+01:00november 30th, 2014|E-handel, SEO|0 kommentarer

Snart är det återigen dags att byta almanacka, inte bara byta blad utan ta den du har och slänga den i soporna samtidigt som du köper en helt ny, en för 2015. Vi har sammanställt en infograf för e-handel och vad du skall tänka på i din egen butik för att göra så mycket rätt [...]

Till toppen