SEO för webbutiker

sökmotoroptimeringSEO handlar om att skapa fler och bättre affärer för dig och ditt företag och det är precis sånt vi jobbar med, öka affärsmöjligheterna för ditt företag att sälja mer online. Vi hjälper dig att få fler kunder, göra bättre affärer och tjäna mer pengar i din verksamhet.

SEO – det bästa sättet att öka intäkterna i din webbutik?

Ett av sätten vi använder för detta är SEO då det är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att få ökad synlighet och jobba med att få relevant trafik till din webbplats som faktiskt är intresserade av den produkt eller tjänst du erbjuder.

SEO kan delas in i flera delar, dels finns det en del som handlar om att rent tekniskt ha sin webbplats byggd på ett sätt som en sökmotor förstår och en struktur som gör det lätt för både sökmotorer och besökare att förstå webbplatsen. En annan del är den del som kallas on-page, här handlar det om att använda de olika element som finns på en webbplats på bästa sätt så att det blir tydligt för sökmotorerna vad en sida handlar om och därmed vad den aktuella sidan vill synas på. Innehåll är också en del av on-page-optimering, att ha unikt innehåll av bra kvalitet är också viktigt för att alla skall förstå vad den aktuella webbsidan handlar om. En viktig del som en del inte pratar högt om är att det behövs länkar från andra webbplatser för att man skall ha möjlighet att synas på de sökord eller sökfraser man vill synas på, dessa tre delarna är en mycket förenklad bild av vad SEO handlar om.

Nedan kan du se de senaste posterna i SEO-bloggen.

Är du ensam, lite ledsen och vill chatta med andra i SEO-branschen?

By | 2017-12-02T21:18:06+00:00 oktober 23rd, 2017|SEO|

Ibland när man sitter hemma på kammaren och arbetar så kan det kännas lite ensamt. Det här har vår branschkollega Philip Blomsterberg tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Det finns idag en del olika forum för att snattra sökmotoroptimering, ett är Facebook och gruppen #svSEO där jag tycker du också skall gå [...]

Plattformsbyte, SSL och responsivt – Påverkan på SEO

By | 2017-12-02T21:02:19+00:00 januari 31st, 2017|E-handel, SEO|

SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon [...]

Googles datumbugg sänker dina rankingar om du använder Youtube i din webbutik

By | 2016-11-15T11:02:47+00:00 november 15th, 2016|E-handel, SEO|

I slutet förra veckan upptäcktes en bugg som ser ut att påverka sökresultatet för e-handlare och andra som använder filmer på sina webbplatser. Jag upptäckte det genom att Barahandtag fullkomligt och helt utan anledning rasade i sökresultatet för några av de viktigaste sökorden vi arbetar med. OBS. GOOGLE LÖSTE BUGGEN DEN 20/11 2016 SÅ PROBLEMET [...]

E-handlare, använd din startsida!

By | 2017-12-01T10:32:32+00:00 september 19th, 2016|E-handel, SEO|

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan [...]

Till slut så händer det, nu kör Oxit gång!

By | 2016-08-15T07:00:00+00:00 augusti 15th, 2016|E-handel, PPC, SEO, Sökmarknadsföring|

Helvete vad kul, det är nog det enklaste och mest sammanfattande jag säga i en kort mening för att beskriva vad jag känner inför detta. Jag och Håkan Persson som driver sajten Soekmotoroptimering.se och som har topplaceringar på det ack så prestigefyllda sökordet "sökmotoroptimering" sedan slutet på 2014 startar alltså byrå nu. Det har florerat [...]

Twinglys Blog Relationship Manager – Grymt verktyg för e-handlare

By | 2015-09-28T19:47:06+00:00 september 28th, 2015|E-handel, SEO, Sökmarknadsföring|

Nu är jag säkert 15-20 mil efter och bakom alla andra men jag har under en period testat Twinglys tjänst Blog Relationship Manager för att se hur den fungerar. Just nu kör dom den i beta och det är så vitt jag förstår kostnadsfritt att testa just nu, den kommer säkert kosta multum senare men det [...]

Svensk mästare på sökmotoroptimering

By | 2015-06-01T23:08:51+00:00 juni 1st, 2015|SEO, Sökmarknadsföring|

På Facebook i helgen passerade en film på ett bekant ansikte. I filmen som presenteras nedan, som Christian Rudolf på TopDog har gjort, presenterar Håkan Persson (under ledning av intervjuaren) en om sin resa till toppen på sökordet "sökmotoroptimering", ett sökord som genom alla år har haft en stor betydelsefull plats för stora SEO-företag. Men [...]

Vad hände 2014 och vad tror vi händer under 2015?

By | 2014-12-26T10:31:18+00:00 december 26th, 2014|SEO|

Som brukligt gjorde jag en post för ett år sedan om mina gissningar för vad Google skulle hitta på för bus under 2014. Kort sammanfattning: Under året kommer authorship få en uttalad vikt inom hur Google rankar sökresultat (0%) Filtret Penguin kommer bli extremt mycket stökigare (21%) Google+ kommer få ett ännu större inflytande i varumärken [...]

Isabella @lowengrip – Lite tips för din nya webbutik

By | 2014-12-09T00:41:37+00:00 december 9th, 2014|CRO, E-handel, SEO|

Hej Isabella! Jag känner inte dig och du känner inte mig men jag följer dig på twitter och såg att din nya webbutik Löwengrip Care & Color gått live vilket som vanligt gjorde mig nyfiken. Jag är själv e-handlare med butikerna Barahandtag och Kutts sedan många år tillbaka och jag arbetar som konsult för att [...]

Alla rätt i din e-handel inför 2015?

By | 2014-11-30T12:03:21+00:00 november 30th, 2014|E-handel, SEO|

Snart är det återigen dags att byta almanacka, inte bara byta blad utan ta den du har och slänga den i soporna samtidigt som du köper en helt ny, en för 2015. Vi har sammanställt en infograf för e-handel och vad du skall tänka på i din egen butik för att göra så mycket rätt [...]

Load More Posts