SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon form. 

flytta-webbutikFör er som gjort någon eller några flyttar från en plattform till en annan så vet ni att det är en del att hålla ordning på, man vill ju inte tappa någon boll längs vägen.

När man genomför ett plattformsbyte innebär det många gånger att man får en helt ny URL-struktur. Detta är en av de absolut viktigaste sakerna att hålla ordning på i flytten så man inte tappar bort besökare och serverar sökmotorer onödiga 404-sidor. Tillsammans med 200 andra saker att tänka på i flytten är detta bland det viktigaste.

Hur förbereddes arbetet?

Det vi gjorde från start var att säkra upp all nuvarande information om butiken, både internt och externt. Uppdraget var alltså att säkerställa en så smidig övergång som möjligt med SEO-glasögonen på sig. Bland annat gjordes följande i uppstarten:

  • Spindlade hela webbutiken för att säkra upp att vi har information om något felar i framtiden
  • Exporterade all information från Google Search Console för sökningar, klick, placeringar osv.
  • Säkerställde att alla nuvarande sidor skulle pekas om till respektive sida i den nya URL-strukturen
  • Säkerställde att externa länkar in mot butiken skulle följa med
  • Sparade ner alla nuvarande titlar, H1 och META-taggar
  • Såg till att vi hade koll på de 301 som redan fanns i den gamla butiken
  • Började följa rankingen för nästan 500 sökord i den gamla butiken

Detta arbetet hade föregåtts av en nyckelordsanalys så de nästan 500 sökorden var inget vi hittade på utan är relevanta sökord och fraser. Detta för att vi skulle ha bra koll på hur den nya butiken togs emot av Google i samband med lanseringen.

Hur gick det då?

raket - seo vid byte av plattformSom sagt, skillnaden på sajten i sig är en ny URL-struktur, något förändrade titlar på en del sidor och att man kopplade in SSL samt gjorde butiken responsiv. Den gamla butiken var inte mobilanpassad. I ett fall som detta går det såklart inte att peka på en enskild nämnare som påverkar slutresultatet. Det är idag så många parametrar som Google väger in så helheten har såklart påverkat flytten i stort.

Men, resultatet är bra. Utan att vi börjat arbetat aktivt med SEO så har butiken genom att göras responsiv, skaffa SSL tillsammans med en ny plattform fått sig ett rejält lyft. Inte bara designmässigt utan även SEO-mässigt. Tittar vi strikt på de 491 sökord vi följer för butiken så har vi en ökning av placeringar på 21,9%. Utan att vi börjat arbeta med SEO på riktigt, enbart genom en väl genomförd flytt till en väl fungerande plattform.

Tittar vi på den organiska trafikökningen så är det en ökning med 26,57%. Detta tyder på att hela webbutiken ökat sin ranking. Och nu börjar det riktiga arbetet!

Sammanfattning

Att skaffa SSL och göra webbutiken responsiv har en påverkan på sökresultatet, det har även påverkan på hur vissa sidor visas i Google Chrome. Google har flertalet gånger de senaste åren pratat om ”mobile-first” och SSL, det är idag viktiga faktorer för att lyckas med sin sökmotoroptimering. Om man på det petar på en välfungerande plattform så har man helt klart en vinnande kombination. Nu tror jag ingen idag som skall byta plattform missar att göra den responsiv eller koppla på SSL på domänen. Det är tydligt att det har effekt för sökmotoroptimeringen och de flesta av oss känner till den allt ökande användningen av mobila enheter.

Man skall också vara medveten om att det ibland tar tid för Google att upptäcka hela den nya strukturen. Bli med andra ord inte panikslagen om det tar en vecka, två eller tre innan man ser att den nya strukturen och plattformen slår igenom. Just denna delen är så intressant att den förtjänar en egen bloggpost som kommer inom kort.

Skall man genomföra ett plattformsbyte, håll koll, se till att göra rätt eller ta hjälp av din SEO-byrå som har koll på läget om man inte har koll själv.