Från version 56 varnar Googles webbläsare Google Chrome att för vissa sidor som inte använder sig av SSL (https). Idag står just denna webbläsare för cirka 30% av all den trafik som går via olika webbläsare när vi surfar så som e-handlare är det viktigt att du har koll på hur detta kommer påverka dig om du inte redan kör med SSL.
Jag uppfattar det som att det inte riktigt kommit ut hur den här varningen kommer fungera och vart och när den faktiskt kommer att varna besökaren vilket har lett till spekulationer och osäkerhet på många håll. Jag vill också vara tydlig med att det idag inte finns någon anledning för någon e-handlare att köra utan SSL, det kostar i stort sett ingenting och det finns bara fördelar med att använda det. Både ur säkerhetssynpunkt och om man tar på sig sökmotoroptimeringsglasögonen, Google har ett större förtroende för webbplatser som kör SSL.
Men, med det sagt så kommer vi till pudelns kärna. Från den version av Google Chrome som är nummer 56 så varnar Google Chrome för webbsidor som inte kör SSL om:
- Man kan skriva in ett lösenord på den aktuella sidan
- Man kan skriva in kortuppgifter på den aktuella sidan
Varningen kommer enbart att synas på den aktuella sidan och inte på hela webbplatsen. Detta gör dock att de flesta e-handlare som har en kassa där man kan knappa in kortuppgifter eller ange ett login för att komma in på sitt konto kommer att påverkas om man inte kör SSL. Även om det inte är en stor röd lampa som kommer att snurra runt och blinka så ser det inte förtroendeingivande ut att få upp markeringen nedan när man skall logga in på sitt konto eller slutföra sitt köp.
Kom igång med SSL i din webbutik nu
Är du inte i gång med SSL i din webbutik ännu så är det hög tid. Som sagt innan så finns det bara fördelar även om det för vissa med egna plattformar kan vara lite mer arbete att koppla på det än för andra. Google har redan en tanke på hur varningen kommer se ut i framtiden och ingenting talar för att dom kommer göra dessa varningar mindre synliga, tvärtom som ni kan se i deras förslag på bilden nedan.
Det är dessutom ingen supervågad gissning att fler webbläsare kommer haka på detta och börja varna för känsliga sidor som inte krypterar sin information med ett SSL-certifikat.
Och med de fördelar som SSL för med sig så är det lika bra att du som inte har SSL idag tar tag i det nu och sätter igång, ring din plattformsleverantör, kontakta din byrå eller gör jobbet själv. Det är hög tid! En annan fördel förutom att slippa ha en varningstext i sin kassa är att Google ser positivt på de webbplatser som kör SSL och använder detta som en rankingsignal vilket gör att du kan få en ökad synlighet i det organiska sökresultatet.
Lämna en kommentar