20 03, 2017

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

Av |2017-12-30T18:36:22+01:00mars 20th, 2017|SEM|0 kommentarer

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

15 03, 2017

Wikinggruppen & Klarna lanserar gemensam annonsplattform

Av |2017-12-02T21:10:09+01:00mars 15th, 2017|E-handel|2 kommentarer

För cirka två veckor sedan presenterade Wikinggruppen sin nya annonsplattform som är en del i det Mervärdespaket som företaget implementerat tillsammans med Klarna. Självklart måste jag testa plattformen och har gjort det under snart två veckor. Breakit skrev om plattformen igår som kommer från Danads och är en annonsplattform för bannerannonsering och ehandel.se tog upp nyheten idag. Bannerannonsering [...]

23 02, 2017

Adwordsannonser blir ännu mer ”osynliga”

Av |2017-12-30T18:38:28+01:00februari 23rd, 2017|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är [...]

7 02, 2017

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

Av |2017-12-30T18:39:50+01:00februari 7th, 2017|E-handel, SEM|0 kommentarer

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta [...]

24 10, 2016

E-handelspoddar / Podcasts om e-handel

Av |2020-11-15T22:02:52+01:00oktober 24th, 2016|E-handel|2 kommentarer

Mängden av e-handelspoddar i vårt avlånga land har de senaste åren gått från noll till att idag i allafall vara tre stycken. De flesta kanske tror att Anton Johansson (@agaton) var först ut men det var faktiskt ehandel.se som var först ut i 2012 med ett antal avsnitt. Men i det jag kallar "modern tid" [...]

20 10, 2016

Adwords sökannonsering serveras nu med demografisk budgivning

Av |2017-12-30T18:42:09+01:00oktober 20th, 2016|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den "vanliga" sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.   [...]

19 09, 2016

E-handlare, använd din startsida!

Av |2017-12-01T10:32:32+01:00september 19th, 2016|E-handel, SEO|0 kommentarer

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan [...]

31 08, 2016

Sex gratisverktyg du kan använda i din webbutik

Av |2018-02-01T09:32:32+01:00augusti 31st, 2016|E-handel|3 kommentarer

Det pratas vitt och brett om alla verktyg man behöver i sin webbutik, det skall optimeras än det ena och än det andra. Och true story, det bör verkligen optimeras åt en jädrans massa håll och kanter men man skall inte glömma av att det finns en hel del gratisverktyg ute på internetet som man [...]

28 07, 2016

Google AdWords nya format är lajv

Av |2017-12-30T18:43:47+01:00juli 28th, 2016|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

I maj presenterade Google på Google Performance Summit att det skulle släppas en del nya funktioner för Google Adwords och igår (26/7 2016) började dessa nya funktioner rulla ut. Eftersom detta är annonser som ger ännu mer utrymme för oss som använder Adwords så tycker jag du skall vakna upp ur semesterdvalan och ta en [...]

26 12, 2014

Anpassa Adwordsannonser i realtid

Av |2017-12-30T18:46:13+01:00december 26th, 2014|SEM|0 kommentarer

Sedan en tid tillbaka så kan alla som kör en Adwordskampanj lägga till och anpassa realtidsinformation direkt i sina annonser. Ett exempel från vår egen mellandagsrea på Barahandtag hittar du till vänster, där körde vi en annons som anpassade hur lång tid det var kvar tills rean slutade. Vid sådana här tillfällen är detta en [...]

Till toppen