Sökmarknadsföring för e-handlare

Att jobba med sökmarknadsföring på ett eller annat sätt när du driver e-handel är ett måste och de flesta är överens om att alla grenarna inom sökmarknadsföring behöver vara aktiva för att man skall lyckas med sin webbutik. De olika grenarna som man pratar om brukar vara sökmotoroptimeringoch AdWords, alltså att köpa reklam i sökmotorerna eller/och deras nätverk. Fördelen med de olika grenarna är olika på ett sätt men väldigt lika på ett annat.

Likheten är framför allt att du med bägge grenarna inom sökmarknadsföringen når ut till rätt kunder, annonserar du så syns du för de personer som söker på de sökord och fraser du identifierat och samma som om du har lyckats med sökmotoroptimeringen. Skillnaden består framför allt i att sökmotoroptimeringen handlar om att synas i det organiska resultatet och att detta arbete tar tid på sig för att lyckas medan annonseringen kan du ändra direkt.

Nedan ser du alla bloggposter vi har skrivit inom ämnet sökmarknadsföring och de olika grenarna, behöver du hjälp med något i din egen webbutik så tveka inte på att kontakta oss.

3 02, 2022

KLOTA är topp 3% mest framgångsrika Google Partners!

Av |2022-02-03T21:20:45+01:00februari 3rd, 2022|E-handel, SEM|0 kommentarer

Efter senaste utmärkelsen i augusti 2018 så bekräftade Google igår att KLOTA fortsätter vara Google Premier Partner. Detta innebär att vi idag är en av Sveriges topp 3% mest framgångsrika Google Partners. Google Partners-programmet har genomgått betydande förändringar inför 2022, inklusive en omdefiniering av vad det innebär att vara Premier-partner genom nya, avancerade programkrav som [...]

20 11, 2020

Problem med Surfaces across Google? Så här löser du det!

Av |2020-11-20T14:25:16+01:00november 20th, 2020|E-handel, SEM|0 kommentarer

Det kommer en hel del frågor angående att e-handlare får alla sina annonser underkända i Google Merchant Center när det gäller Surfaces across Google. Surfaces across Google lanserades i mitten av oktober 2020 och är ett sätt att möjliggöra att gratis kunna få produktannonser från sitt Shopping-flöde visade i Googles bildsök, Google Maps och i [...]

25 10, 2019

SPAG – Google Shopping Single Products Ad Groups

Av |2019-10-25T14:31:18+02:00oktober 25th, 2019|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

För dig e-handlare som inte har 1000-tals olika produkter så kan det vara en god idé att titta närmare på det som kallas för SPAG, Single Product Ad Groups. Det bygger på samma princip som SKAGs för vanliga textannonser i Google Ads men är en strategi för att arbeta med sin kampanj på Google Ads [...]

17 09, 2018

KLOTA har blivit Google Ads Premier Partner

Av |2018-09-17T09:28:02+02:00september 17th, 2018|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Under förra veckan tilldelades E-handelsbyrån KLOTA den prestigefyllda nivån Premier partner på Google Ads (tidigare Adwords). Det innebär att KLOTA nu sällar sig till det nätverk hos Google som är reserverat för de absolut bästa av dom bästa när det gäller Google Ads. Dom har följt och samarbetat med oss under lång tid och sett [...]

2 03, 2018

Här är lösningen på ditt Adwordsproblem

Av |2020-11-15T22:11:46+01:00mars 2nd, 2018|E-handel, SEM|0 kommentarer

Skall du som e-handlare sköta ditt Adwordskonto själv finns det några enklare saker som du kan komma ganska långt med. Du kommer nog inte lika långt som du kan göra om du anlitar någon som har detta som heltidsnöje (läs KLOTA) men du kan göra det mycket bättre än du gör idag. Idag bjuder vi [...]

29 01, 2018

Byta e-handelsplattform? Ta på dig SEO-glasögonen först

Av |2018-02-03T19:26:55+01:00januari 29th, 2018|E-handel, SEO|2 kommentarer

En eller flera gånger under en webbutiks levnadstid så kommer man till en punkt som gör att man behöver byta ut sin e-handelsplattform mot en annan. Orsakerna kan vara olika, man behöver fler funktioner, man kommer inte överens med nuvarande leverantör eller får dålig service, man är inte nöjd med prestandan eller något annat. Här [...]

18 12, 2017

Adwordsannonsering på ditt varumärke, hur bemöter du det?

Av |2018-01-02T09:18:27+01:00december 18th, 2017|E-handel, SEM|1 kommentar

Här om dagen var det ett inlägg på Facebookgruppen Svensk E-handel som fångade min uppmärksamhet. Det var ett ganska vanligt förekommande inlägg där någon ville ha tips om vad folk tycker om Textalk som plattformsleverantör. Inget konstigt med det i sig, det är som sagt en ganska vanligt förekommande inläggstyp på den sidan. Det som [...]

23 10, 2017

Är du ensam, lite ledsen och vill chatta med andra i SEO-branschen?

Av |2017-12-02T21:18:06+01:00oktober 23rd, 2017|SEO|0 kommentarer

Ibland när man sitter hemma på kammaren och arbetar så kan det kännas lite ensamt. Det här har vår branschkollega Philip Blomsterberg tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Det finns idag en del olika forum för att snattra sökmotoroptimering, ett är Facebook och gruppen #svSEO där jag tycker du också skall gå [...]

20 03, 2017

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

Av |2017-12-30T18:36:22+01:00mars 20th, 2017|SEM|0 kommentarer

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

23 02, 2017

Adwordsannonser blir ännu mer ”osynliga”

Av |2017-12-30T18:38:28+01:00februari 23rd, 2017|SEM, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är [...]

Till toppen