Sökmarknadsföring

/Sökmarknadsföring

Sökmarknadsföring för e-handlare

Att jobba med sökmarknadsföring på ett eller annat sätt när du driver e-handel är ett måste och de flesta är överens om att alla grenarna inom sökmarknadsföring behöver vara aktiva för att man skall lyckas med sin webbutik. De olika grenarna som man pratar om brukar vara sökmotoroptimeringoch AdWords, alltså att köpa reklam i sökmotorerna eller/och deras nätverk. Fördelen med de olika grenarna är olika på ett sätt men väldigt lika på ett annat.

Likheten är framför allt att du med bägge grenarna inom sökmarknadsföringen når ut till rätt kunder, annonserar du så syns du för de personer som söker på de sökord och fraser du identifierat och samma som om du har lyckats med sökmotoroptimeringen. Skillnaden består framför allt i att sökmotoroptimeringen handlar om att synas i det organiska resultatet och att detta arbete tar tid på sig för att lyckas medan annonseringen kan du ändra direkt.

Nedan ser du alla bloggposter vi har skrivit inom ämnet sökmarknadsföring och de olika grenarna, behöver du hjälp med något i din egen webbutik så tveka inte på att kontakta oss.

Är du ensam, lite ledsen och vill chatta med andra i SEO-branschen?

By | 2017-12-02T21:18:06+00:00 oktober 23rd, 2017|SEO|

Ibland när man sitter hemma på kammaren och arbetar så kan det kännas lite ensamt. Det här har vår branschkollega Philip Blomsterberg tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Det finns idag en del olika forum för att snattra sökmotoroptimering, ett är Facebook och gruppen #svSEO där jag tycker du också skall gå [...]

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

By | 2017-12-02T21:09:26+00:00 mars 20th, 2017|PPC|

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

Adwordsannonser blir ännu mer “osynliga”

By | 2017-12-02T21:11:57+00:00 februari 23rd, 2017|PPC, Sökmarknadsföring|

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är [...]

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

By | 2017-12-02T21:13:03+00:00 februari 7th, 2017|E-handel, PPC|

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta [...]

Plattformsbyte, SSL och responsivt – Påverkan på SEO

By | 2017-12-02T21:02:19+00:00 januari 31st, 2017|E-handel, SEO|

SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon [...]

Googles datumbugg sänker dina rankingar om du använder Youtube i din webbutik

By | 2016-11-15T11:02:47+00:00 november 15th, 2016|E-handel, SEO|

I slutet förra veckan upptäcktes en bugg som ser ut att påverka sökresultatet för e-handlare och andra som använder filmer på sina webbplatser. Jag upptäckte det genom att Barahandtag fullkomligt och helt utan anledning rasade i sökresultatet för några av de viktigaste sökorden vi arbetar med. OBS. GOOGLE LÖSTE BUGGEN DEN 20/11 2016 SÅ PROBLEMET [...]

Adwords sökannonsering serveras nu med demografisk budgivning

By | 2016-10-20T12:13:07+00:00 oktober 20th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|

För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den "vanliga" sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.   [...]

E-handlare, använd din startsida!

By | 2017-12-01T10:32:32+00:00 september 19th, 2016|E-handel, SEO|

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan [...]

Till slut så händer det, nu kör Oxit gång!

By | 2016-08-15T07:00:00+00:00 augusti 15th, 2016|E-handel, PPC, SEO, Sökmarknadsföring|

Helvete vad kul, det är nog det enklaste och mest sammanfattande jag säga i en kort mening för att beskriva vad jag känner inför detta. Jag och Håkan Persson som driver sajten Soekmotoroptimering.se och som har topplaceringar på det ack så prestigefyllda sökordet "sökmotoroptimering" sedan slutet på 2014 startar alltså byrå nu. Det har florerat [...]

Google AdWords nya format är lajv

By | 2016-07-28T08:00:35+00:00 juli 28th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|

I maj presenterade Google på Google Performance Summit att det skulle släppas en del nya funktioner för Google AdWords och igår (26/7 2016) började dessa nya funktioner rulla ut. Eftersom detta är annonser som ger ännu mer utrymme för oss som använder AdWords så tycker jag du skall vakna upp ur semesterdvalan och ta en [...]

Load More Posts