Följ upp konverteringsgraden i din butik

Generellt så mäter man som e-handlare konverteringsgrad genom att ta antalet order och dela det med antalet besökare i butiken. Om du exempelvis har 50 besökare om dagen i din butik och 7 stycken order så har du en konverteringsgrad på 14%, 7/50 = 0,14 = 14%. Det innebär helt enkelt att 14% av besökarna handlar hos dig. Nu är 14% en extremt hög siffra så sannolikheten att du har en så hög konverteringsgrad är låg, en konverteringsgrad på mellan 2-4% är ganska vanlig men beroende på bransch så kan den vara både högre eller lägre.

Men man kan även mäta konverteringsgrad på andra sätt även i en webbutik, man kan mäta hur många som anmäler sig till ett nyhetsbrev men man kan även testa olika saker när det gäller att förflytta sig i butiken, öka sin merförsäljning eller liknande. Med andra ord man mäta konverteringsgrad på väldigt många olika ställen i webbutiken, men det normala är att man kanske mäter den totala konverteringsgraden och hur kassans konverteringsgrad ser ut för att hålla koll på hur många avhopp man har i sin kassa. Ofta är kassan något där man kan göra stor skillnad och öka konverteringsgraden relativt mycket jämfört med andra sidor i butiken, har man en dåligt optimerad kassa så kan man få riktigt stor utväxling på att optimera den på ett bra sätt.

Vi fokuserar oss på konverteringsgraden för hela butiken och för kassan då vi anser att dessa två delar är dom som man med relativt enkla medel kan öka sin konverteringsgrad med, även om det finns andra saker att arbeta med. Men resterande saker är mer finlir som man kan fokusera på när man blir riktigt stor, en konverteringsgrad som ökas från 1,57% till 1,58% procent är nästan bara intressant om du omsätter en större slant då utslaget på en sådan förändring blir väldigt lite i reda pengar om man inte omsätter en större summa pengar varje månad.

När det gäller insikt i vilken konverteringsgrad som finns i din bransch så har vi några genvägar vi kan använda. Detta för att kunna jämföra andra webbutiker med eran och därmed kunna jämföra en del nyckeltal, exempelvis konverteringsgraden i branschen. Och tänk på det själv när du är ute på event eller mässor där du träffar konkurrenter eller bittra kollegor som dom ibland kallas, fråga dom rätt upp och ner vad dom har för konverteringsgrad. Om dom inte kan svara på den frågan är troligtvis inte konverteringen så bra, men det är alltid roligt och intressant att veta hur det ser ut för andra företag i samma bransch då du kan få en målbild av vad man bör ligga på ungefär.

För att mäta konverteringsgraden så använder de allra flesta Google Analytics, men det finns andra system man också kan använda, Clicky är ett av dom som man kan använda om man har paranoia över att ge ut alla sina uppgifter till Google. Dock används Google Analytics av de allra flesta av de svenska webbutikerna, dels är det gratis och det är faktiskt ett väldigt, väldigt bra system.

Vi ser det som vår uppgift att hjälpa dig som liten. ny eller medelstor e-handlare att öka din konverteringsgrad, fyll i formuläret till höger så kontaktar vi dig för att se hur vi kan skapa fler och bättre affärer för just din webbutik.