22 12, 2016

Stoppa inte grus i konverteringsmaskineriet

Av |2017-12-02T21:03:53+01:00december 22nd, 2016|CRO, E-handel|0 kommentarer

Att stoppa grus i maskineriet om nu inte maskinen drivs av grus är oftast en ganska dålig idé. Det kan bara vara en bra idé om mätningar visar att maskineriet blir effektivare med grus annars skall man ju såklart låta bli. Och för att kunna mäta måste man oftast testa saker och jämför dom med [...]

6 10, 2016

Sex enklare åtgärder för att förbättra din konverteringsgrad

Av |2019-03-31T22:23:52+02:00oktober 6th, 2016|CRO, E-handel|0 kommentarer

Det finns som många vet en hel del olika åtgärder man kan arbeta med för att öka sin konverteringsgrad i webbutiken. Det finns enklare saker och det finns mer avancerade saker man kan göra, i denna bloggposten tittar jag på några av de enklare åtgärder man kan göra, om man inte redan gjort det, för [...]

27 07, 2016

Och detta händer när du lämnar rabatt i din sommarstängda webbutik

Av |2016-07-27T09:00:11+02:00juli 27th, 2016|E-handel|0 kommentarer

Förra veckan skrev jag ett inlägg med rubriken "Detta händer när din webbutik har sommarstängt / semester" där jag påvisade hur konverteringsgraden sjönk för oss när vi meddelade kunderna om att det blir försenade leveranser under sommaren på grund av lagerflytt. Vi hade då redan en plan på att köra ett rabattest för att se hur [...]

20 07, 2016

Detta händer när din webbutik har sommarstängt / semester

Av |2017-12-30T19:00:10+01:00juli 20th, 2016|E-handel|1 kommentar

Ibland dyker det upp frågor på sociala medier om "Hur löser du semestern?" från e-handlare. En mycket relevant fråga för oss mindre e-handlare som kanske har familj och måste ta någon eller några veckor ledigt för att få ihop livspusslet. På Barahandtag har vi tidigare år haft öppet som vanligt, precis som de flesta webbutiker [...]

2 09, 2014

Du MÅSTE börja A/B-testa i din webbutik

Av |2014-09-02T19:54:13+02:00september 2nd, 2014|CRO, E-handel|0 kommentarer

För en tid sedan frågade killarna på ConversionXL efter butiker som han kunde få revidera konverteringsmässigt och komma med feedback på. Eftersom jag följer dom på twitter och på deras blogg och själv jobbar med konverteringsoptimering både för mina egna butiker och andras så tog jag snabbt chansen att få lite inputs på en av [...]

9 07, 2014

Sommaren 2014 – Sommaren då mobilt blev viktigast för webbutiken!

Av |2014-07-09T18:14:25+02:00juli 9th, 2014|CRO, E-handel|0 kommentarer

Jag trodde eventuellt att jag skulle få skriva detta inlägget, kanske eventuellt just denna sommaren. Just nu, exakt precis nu, konverterar mobila webbläsare i surfplattor och telefoner bättre än vad datorer gör. Det är detta alla pratat om i många år, i alla fall i tre år, att just sommaren 2012 är sommaren då konverteringen kommer bli [...]

22 12, 2013

Konverteringsanalys

Av |2017-12-28T18:44:32+01:00december 22nd, 2013|CRO|0 kommentarer

Konverteringsanalys för webbutiker Som liten eller medelstor e-handlare dräller det oftast inte med pengar i kassakistan, det vet vi eftersom vi själva är en liten e-handlare. Men vi tycker fortfarande att alla har rätt till en bra konverteringsanalys och har därför skapat två olika erbjudanden. Snabb konverteringsanalys: Genomgång av startsida Genomgång av kategorisida Genomgång av [...]

21 12, 2013

Konverteringsgrad för webbutik

Av |2013-12-21T09:42:31+01:00december 21st, 2013|CRO|0 kommentarer

Följ upp konverteringsgraden i din butik Generellt så mäter man som e-handlare konverteringsgrad genom att ta antalet order och dela det med antalet besökare i butiken. Om du exempelvis har 50 besökare om dagen i din butik och 7 stycken order så har du en konverteringsgrad på 14%, 7/50 = 0,14 = 14%. Det innebär [...]

2 11, 2013

A/B-test av kassan klar – Här är resultatet

Av |2013-11-02T11:14:13+01:00november 2nd, 2013|CRO, E-handel|3 kommentarer

För två veckor sedan påbörjade vi ett A/B-test av kassan på Barahandtag för att se om vi kunde förbättra konverteringen som hade gått ner lite sedan vi bytte plattform i september. Jag tänkte som vanligt dela med mig av resultatet, men först en uppdatering om vad vi gjorde för ändringar i kassan. Den ena kassan [...]

Till toppen