E-handlare är ett trevligt släkteHåkan Persson skrev för en tid sedan ett inlägg om hur trevliga och hjälpsamma människor som jobbar inom sökmotoroptimering är. Och det har han helt rätt i, SEO-branschen är en riktigt trevlig, rolig och hjälpsam bransch där man kan bolla tankar, tester och idéer för att utvecklas och se om andra människor tänker på samma sätt. De senaste åren så har jag faktiskt upptäckt att e-handlare är exakt likadana, om inte till och med snäppet bättre faktiskt. På de olika event jag vart på inom e-handel så har alla människor på varenda event vart extremt trevliga, hjälpsamma och öppna för diskussioner och jag tror faktiskt att e-handlare är ett ännu bättre folkslag än SEO-folket på grund av att dom verkligen inte har någon konkurrens alls emellan sig, iallafall inte de flesta. SEO-branschen skall ändå på ett eller annat sätt slåss om samma kunder även om många av oss spelar i olika segment och nivåer och det finns ändå något inom branschen som gör att man håller tillbaka på vissa saker.

På grund av att det inte finns någon konkurrens alls bland de flesta e-handlare så gör det att det är lättare att öppna sig, dela med sig av det allra senaste man upptäckt, oavsett om det handlar om något nytt man testat i sin konverteringsoptimering, en förändring i kassan som gjort och fått bra eller dåligt resultat eller om man behöver bolla idéer och tankar när det gäller sökmotoroptimering. Vi finns alltid där för varandra känns det som, är men deppig efter en kass vecka så får man alltid lite hejjaramsor till sig på twitter, är man nöjd och stolt för att man lyckats med något så kommer hejjaropen med ”Snyggt jobbat!” och så vidare som på beställning, vilket är skitkul tycker jag.

Det krävs oftast inte särskilt mycket för att göra någons dag bara lite bättre och det tycker jag vi e-handlare är duktiga på, en klapp på ryggen för att man gjort något bra är guld värt, iallafall för mig. Så kall vi göra så att vi helt enkelt bestämmer att vi är bra på det men skall bli ännu bättre? Lite jävlar-anamma ryggdunkande är bra för självkänslan och för utvecklingen av både våra butiker och oss själva. Deal?