Tiden går så oerhört fort när man har roligt och trots någon slags manlig förkylning eller liknande de sista dagarna så är jag på rätt gott humör. Det har gått en månad sedan vi flyttade handtagsbutiken från Nordisk E-handel till Wikinggruppen och ni som läst mina inlägg vet att jag hittills vart nöjd med våra nya leverantörer. Vi hade som sagt lite problem med konverteringen i början som jag adresserade och började jobba med när jag kom hem från en veckas semester och skrev det föga upplyftande inlägget ”Sex anledningar att bli helt tömd, tom och orkeslös” och var en allmän gnällspik. Jag gjorde ett rejält ryck på produktsidorna som tillsammans med kassan var anledningen till att konverteringen sjunkit när jag analyserade butiken.

ny produktsidaEn sak som jag åtgärdade snabbt var att markera upp de olika val man kunde göra på produktsidorna, de rullister ni ser inom det röda kluddet var tidigare helt vita och på dessa lade jag en lite tunt gulaktig bakgrund så att men som besökare enklare skulle förstå att det var ett val man kunder göra här. Samma sak där man fyller i antalet, en lite annorlunda bakgrund markerar ut att det är här man skall fylla i antalet man vill beställa. Även färgerna på knappar för ”Lägg i varukorgen” och ”Kassa” ändrades till en färg som sticker ut, det var knappar som tidigare var samma gröna färg som en del andra detaljer i butiken och med en orange färg så sticker dessa ut tydligare.

Vi har även gjort en uppdatering på kategorisidorna för 14 dagar sedan för att förtydliga något, denna skall vi dock A/B-testa lite senare i år för jag har lite idéer om vad som kan förbättras där med men en liten uppdatering har det blivit.

tiptoolsEn annan sak vi gjort är att sätta upp TipTool för de olika valen man kan göra på en del produkter (efter idé från kamrat Simon Saneback) eftersom inte alla som skall köpa köksbeslag har stenkoll på vad till exempel ett c/c-mått är. Som ni säkert förstår så är det massor av saker man vill testa och förbättra hela tiden, inte minst när man bytt plattform och fått en hel del nya möjligheter och riktigt bra support.

Vart har vi kommit hittills då? Jag tycker att oktober månad har visat en rejäl uppryckning jämfört med de konverteringsresultat vi hade direkt när vi gick över till den nya butiken och de åtgärder vi satte in för att få ordning på det har gett bra effekt på den korta tid vi kunnat mäta.

konverteringsgradDen första oktober hade vi en konvertering på 0,75% vilket är cirka 300% lägre än vad vi hade tidigare och från detta sorgens datum så har de olika åtgärderna vi gjort fått konverteringen att till idag ligga på 3,8% vilket naturligtvis är mycket glädjande. Ja, jag vet, detta är en mätning för en alldeles för kort period för att dra några större växlar på det men det känns som konverteringsoptimeringen har gjort att det pekar åt rätt håll när jag tittar på kurvan, eller?