SEO-profilerna Magnus Bråth och Michael Wahlgren har skrivit en bok om sökmotoroptimering med titeln ”Guldläge på nätet: Sökmotoroptimering för alla” som jag har läst och här tänkte jag dela med mig av mina tankar efter att jag läst boken.
I förorden så beskriver Magnus och Michael att syftet med boken är att man efter att ha läst boken skall ha grundläggande kunskaper för att kunna börja jobba med sökmotoroptimering, antingen för sig egen webbplats eller som konsult. Driver du webbutik är det här ett riktigt bra verktyg under förutsättning att du är intresserad av sökmotoroptimering, vilket du borde vara om du är e-handlare. Med denna boken som ledsagare så kommer du komma långt på egen hand, men glöm inte bort att det krävs en hel del testande och att du tar det lugnt och försiktigt, för annars kan det gå riktigt illa, vilket dom också nämner i boken.
Det här med en twist som jag angav i rubriken då? Jo, efter att jag själv hade läst igenom boken så bad jag Emma, min sambo och medarbetare, att läsa igenom boken, hennes intresse för SEO är milt uttryckt svalt, för att se vad hon kunde ta till sig av boken. Jag hade även ett litet förhör med henne om vad hon snappat upp strax innan jag skrev detta inlägg. Jag kan nog sammanfatta förhöret med att har du inget intresse av att lära dig sökmotoroptimering så skall du nog välja att läsa en roman istället, om du inte förstår och är insatt i de absoluta grunderna av internet så skall du nog också välja en spännande roman istället, men om du är nybörjare och intresserad av internet i allmänhet och sökmotoroptimering i synnerhet så skall du definitivt köpa boken, den är skriven på ett enkelt sätt som är lätt att ta till sig och innehållet är som sagt riktigt bra.
Om du däremot tror att du är färdig konsult när du läst boken så har du fel inställning till den, det blir du inte genom att bara läsa en bok utan av att jobba med SEO aktivt, leka och testa sig fram, trampa på några minor och städa upp efter dig. Som e-handlare tycker jag verkligen du skall köpa boken, oavsett om du har för avsikt att börja göra din sökmotoroptimering själv eller om du använder en SEO-byrå av något slag, det ger dig hästlängder med försprång att kunna följa upp det din byrå gör för dig. Det ger även stor möjlighet för dig själv att få upp ögonen för kategoritexter, titlar och massa andra viktiga saker som faktiskt de allra flesta e-handlare är rätt dåliga på.
Så e-handlare: Gör dig själv en tjänst och investera några hundralappar i boken, hundralapparna kommer tveklöst att betala igen sig.
En del i boken handlar om länkbete, att skicka ut boken till massa folk i den svenska SEO-branschen är naturligtvis ett länkbete/försäljningsbete av guds nåde, vilket jag tycker är riktigt roligt och naturligtvis nappar på. Det roliga är det att det kommer skrivas och länkas så in i absurdum, dels på grund av att boken faktiskt är riktigt bra för den målgrupp den riktar sig till, men även för att man förväntas skriva ett recension och länka till bokens webbplats när man har fått en bok skickad till sig. När du får den effekten då har du verkligen lyckats med sitt länkbete, så utöver att säga ”Grattis till en bra bok!” så ger jag Magnus och Michael en stor klapp på axeln och säger ”Grattis till nutidens mest lönsamma och genomtänkta länkbete!” =)
Jag köpte boken på Adlibris för 192 kr och jag kan direkt säga att jag inte
tycker att boken är värd pengarna, jag läste ut den på ett par timmar. Det
känns som författarna enbart är ute efter att tjäna pengar då boken är väldigt
tunn och det är ganska glest på sidorna. Jag har relativt nyligen börjat
intressera mig för SEO och har läst runt på lite forum och nybörjarguider, och
detta ger SÅÅ mycket mer än vad boken kunde bidra med. Du som är intresserad av
SEO, ta istället och läs gratis på internet, lär dig mycket mer och spara pengarna!