Här om dagen var det ett inlägg på Facebookgruppen Svensk E-handel som fångade min uppmärksamhet. Det var ett ganska vanligt förekommande inlägg där någon ville ha tips om vad folk tycker om Textalk som plattformsleverantör. Inget konstigt med det i sig, det är som sagt en ganska vanligt förekommande inläggstyp på den sidan. Det som fångade min uppmärksamhet var däremot något annat, lite längre ner, bland kommentarerna.
En användare hade gjort en sökning på Wikinggruppen efter att någon annan hade rekommenderat dom före Textalk. Och i den sökningen så kom en annons upp från Textalk. Det innebär att Textalk sitter och budar på det specifika sökordet och varumärket Wikinggruppen. Och dom budar ganska bra dessutom då deras annons ibland kommer högre upp än Wikinggruppens egna annonser.
Men, vem bryr sig egentligen?
Det finns inget som hindrar att detta sker. Visst, man kan som varumärkesägare gå till Google och anmäla att man vill ha sitt varumärke skyddat från användning i annonstexter på Adwords. Men du kan inte hindra att någon annonserar på just ditt varumärke.
Nu är knappast detta något större problem för Wikinggruppen och jag tycker dom skall känna sig hedrade. Det var ett liknande fall uppe inom SEO-branschen för några år sedan där det var någon som annonserade på sökordet Brath om jag inte missminner mig. Och det är mycket roligare att känna sig hedrad och att bemöta saker med humor än att stå och veva med någon etikflagga.
Etik eller humor?
Det som Wikinggruppen gör är ju så mycket roligare. Igår när jag satt och labbade lite med just detta fick jag syn på den här annonsen som gjorde mig på lite gott humör.
????????????????