Har för ett antal kunder de senaste veckorna tittat igenom deras befintliga webbplatser för att se vad man har att jobba med, vad man har att utgå ifrån. Och ett tema är genomgående oavsett vad man tittar på, bristen på landningssidor. Varför? Jag kan ju tycka att det webbdesigners och kodare som snickrar hemsidor idag är så upplysta att man bygger webbplatser där man tänker lite sökmotoroptimering. Är det så att kunderna inte vet vad syftet med deras webbplats är eller är det så att man som kodare eller webbdesigner inte ställer dom rätta frågorna? De sidorna jag har byggt till företag är alltid gjorda med lite sökmotortänk i bakhuvudet, det är inte många men ändå. I mina fall så har kunden inte haft en aning om att man skall ha olika landningssidor utan det har vi under diskussionen kommit fram till och använt den vetskapen när vi snickrat ihop sidan.
Man bygger ju oftast inte en webbplats endast för sökmotoroptimering utan den skall ju vara byggd för att en kund skall hitta det den söker på ett enkelt sätt. Det lustiga är att det är väldigt ofta samma sak. I väldigt många fall så vill vanliga döda ha en tydlig struktur på den webbplats man besöker och är det så att man söker efter ”tvättråd” så är det inte konstigt att som undersidor till dessa ha till exempel olika material såsom bomull, syntet eller kanske olika sidor för vad som skall tvättas i 40 eller 60 grader, det är vad jag kallar en tydlig struktur. Precis som jag hade uppskattat en så tydlig webbplats så hade Google i detta fallet också gjort det och sannolikheten för den potentiella kunden hittar rätt direkt är betydligt större, söker man på ”tvättråd bomull” så är man inte alls intresserad av den sida som handlar om tvättråd för syntetmaterial.
Så det så…
Lämna en kommentar