Under den senaste tiden i SEO-branschen har jag noterat en tweet här och en tweet där om att vissa har slutat rapportera ranking till sina kunder och istället börjat rapportera saker som konvertering, lönsamhet och liknande. Jag förstår precis att man rapporterar om konvertering, lönsamhet, trafikökningar och massa andra saker, det är ju viktiga siffror att jobba med. I början av Juni släppte Chitika sin rapport om hur fördelningen av trafik generellt ser ut idag baserat på vilken position du har i sökresultatet, resultatet kommer från USA och Kanada men det bör se väldigt likt runt om i världen, speciellt med tanke på det antal webbplaster som använts vid testet.
Att sluta bry sig eller som SEO-konsult helt sluta rapportera positioner är i de allra flesta fall ingen bra idé när man tittar på siffrorna som visar att en förstaplats i sökresultatet i genomsnitt ger dig 32,5% av trafiken som sker på en sökning. Andraplatsen ger dig däremot bara 18% av trafiken så redan där tappar du runt 45%, och det är inga små siffror om det är ett sökord som konverterar bra för dig oavsett vad du håller på med. Tittar man närmare så ser man också att 92% av all trafik går till förstasidan i ett sökresultat på 10 träffar och resterande är utspritt över efterföljande sidor där sidan två får 4,8% av trafiken vilket inte lämnar så mycket över till resterande sidor.
Jag håller med om att det finns massor av intressanta och viktiga data att hålla ordning på och också rapportera till kunder, men att lägga ner rapportering om position på viktiga sökord och fraser verkar bara dumt.
Tittar man på fördelningen över siffrorna så vill man ju ha samtliga positioner men det är svårt i många sökresultat där det finns konkurrens idag, finns det bara lite konkurrens så krävs det extremt mycket arbete för att ta samtliga positioner på förstasidan och konverteringen lär sjunka rätt ordentligt med tanke på att det krävs fler klick för att hamna rätt om man gör så.
Hur kan en e-handlare utnyttja denna information?
Skall man vara realistisk så visar grafen att du får 61,5% av trafiken genom att ta de första tre positionerna i ett sökresultat och det kan faktiskt många svenska e-butiker göra. Många av oss jobbar i en bransch som inte är särskilt konkurrensutsatt vilket ger oss stora möjligheter att jobba med några satellitsidor och på det sättet ta fler positioner på förstasidan i sökresultatet utan att plöja ner miljoner på det.
Det finns naturligtvis webbutiker som kommer få anstränga sig rätt ordentligt för att lyckas klämma de tre första positionerna men för de en del av oss går det alldeles utmärkt att göra. Under forna glansdagar hade vi på handtagsbutiken både första och andra placeringen på några viktiga sökord och det ger bra skjuts i affärerna om man jobbar med sökord och fraser som man vet konverterar bra.
Så rådet är att, förutom jobba med själva butiken och se till att den når förstaplatsen snabbt som ögat, jobba med en eller ett par satelliter som kan fånga upp den trafiken som inte landar på er förstaplacering. Det kommer göra susen för hela er affär!
Hela rapporten finns att ladda ner här.
Ja va fan, det borde ju inte vara så svårt att ta samtliga topp3 på de sökorden jag jobbar med ;)
Jo. Såklart. Men det finns ju dom som jobbar i branscher som har lite mer konkurrens. .. :)
Ja fasen, att ta topp fem på handtag verkar som nåt att fixa under ett veckoslut:))
Precis, vissa har det hårdare än andra! =)