varumärkeI augusti 2012 så kollade jag hur många sökningar vi har på direkta sökfraser där Barahandtag är hela eller en del av sökfrasen och mätte då upp det till strax under 9,7%. Anledningen till att jag då gjorde detta var att jag då skulle börja köra lite annonser i både tryckt media och med banners via olika affiliateprogram hos Double.net och Adrecord som vi använder idag och var intresserad av hur det påverkade söktrafiken på varumärket.

Sedan den mätningen gjordes så har vi haft cirka 15 annonser i tryckta medier och vi har då kört halvsidor och kvartssidor i magasin som är inriktade på inredning och gärna med en stark koppling till köksinredning eller badrumsinredning och vi har haft över 200 000 visningar av de banners vi har ute i nätverken. Varför håller jag på och mäter sånt här trams kanske några av er tänker nu, det är ju avslut och konvertering som räknas. Jo, jag håller med, men jag har en tro på att långsiktigt arbete med ett varumärke har ett riktigt stort värde för just avslut och konvertering. Jag vet att trafiken kommer öka om jag arbetar mycket med våra varumärken och att ett större varumärke har ett bättre förtroende hos människor än något som inte är ett varumärke överhuvudtaget. Det är absolut inte det enda jag använder för att bygga trust i butikerna, vi kör både Trustpilot, Reco och trygghetssymboler för att stärka tryggheten hos de som handlar hos oss, men jag ett starkt varumärke är ännu starkare än allt det andra, tillsammans. Och det speglas ganska tydligt när jag tittar på vilka ord eller fraser som konverterar bäst, på första till fjärde plats ligger fraser som på ett eller annat sätt innehåller ordet barahandtag.

Vid den mätning jag gjorde nu som sträckte sig över mars och april så är resultatet på sökfraser där Barahandtag är hela eller en del av sökfrasen istället 12,04% vilket ger en ökning på 19,5%. Vad skall man då säga om dessa siffror? Jag har inte tillgång till så många andra webbutiker än dom vi kör själva men hur ser det ut för er andra? Min känsla är att dom som har kört sin webbutik något år eller två med omsättning runt en miljon ligger runt 10% men kommentera gärna om hur ni själva ligger till när det gäller varumärkessökningar. Jämför man med större företag så ligger de företag som jag har insikt i på varumärkessök på över 50% och det ser säkert likadant ut för webbplatser som aftonbladet.se och liknande.

webbutik som varumärkeDet finns stora fördelar med att skapa ett varumärke även för din sökmotoroptimering där du dels kan få mindre antal träffar på förstasidan om Google uppfattar dig som ett varumärke och sökningen sker på varumärket. Om din butik har status som varumärke hos Google visas nämligen bara sju träffar på förstasidan istället för tio som det är vanligtvis. Är du dessutom duktig med företagets Google+ konto så kan du få ännu mer plats i sökresultaten (se bilden) när någon söker på ditt varumärke vilket ger mer förtroende till en kund och minskar risken att denna skall hamna hos någon annan.

För min del är det hela solklart, att fortsätta bygga varumärke, fortsätta arbeta med konverteringsoptimering och SEO kommer vara mina högsta prioriteringar på kort och lång sikt för att utveckla affären. Planen är såklart att infiltrera varje människas undermedvetna så dom alltid skall tänka på Barahandtag när det gäller kökshandtag och köksbeslag eller andra tillbehör till kök och badrum.