När det gäller de flesta företag så har man någon slags uppföljning på verksamheten. Uppföljningen kan vara av olika slag och det kan handla om att man mäter kundnöjdhet, ekonomiska mål eller hur personalen mår och presterar. Inom e-handel så har ju vi idag fyra olika butiker som vi bedriver försäljning i och att hålla ordning på försäljningen i alla fyra har periodvis vart svårt, tar man Q4 2012 som exempel när två av butikerna gick på riktigt högvarv och det var ett stort antal ordrar varje dag så hade det vart stökigt att inte ha någon koll på hur försäljningen går.
Min känsla när jag pratar med mindre e-handlare är att man som mindre webbutik inte har någon större koll på sin försäljningen utan man har en känsla som säger att det är bra eller dåligt. Att då köra fyra butiker som vi gör är riktigt krångligt utan ett bra verktyg. Det jag har gjort är att jag har skapat ett kalkylark i Google Docs där jag helt enkelt fyller i försäljningen varje dag i varje butik och detta ger oss en riktigt bra överblick över hur verksamheten går i sin helhet, inte bara ”handtagsbutiken gick bra idag i Sverige och i Tyskland var det sämre” utan en helhet för alla butikerna. Det ger oss möjligheten att följa trender över tid, se snittorders och se hur vi lyckas med vår måluppfyllnad från dag till dag. I veckan hittade jag ett script som kan användas för att plocka data ur Google Analytics som jag skall börja labba med och med hjälp av det kommer man kunna skaffa sig riktigt bra koll på allt som finns Google Analytics och labba och leka med siffror på ett helt annat sätt än man kan i GA direkt, scriptet är gjort av Mikael Thuneberg och finns här att hämta ner gratis.
Den graf som jag jobbar med just nu ser ut enligt nedan och är helt enkelt en uppföljning på försäljningen och en trendkurva så jag kan se hur försäljningstrenden ser ut över tid. Extra intressant är det ju att se hur/om trendkurvan ändras beroende på om man har jobbat något med konverteringsoptimering eller sökmotoroptimering så har en positiv inverkan över tid. Vissa saker man gör när det gäller konvertering ger så små skillnader så det är svårt att se någon effekt direkt utan man behöver en ordentlig trendkurva för att kunna mäta och förstå vart skillnaderna ligger.
Lämna en kommentar