Under årens lopp har vi provat på de flesta marknadsföringsmetoder som finns för våra webbutiker, allt från lite dyrare kampanjer till klassisk gerillamarknadsföring. Idag tänkte jag dela med mig av de olika metoderna vi har använt och vilka vi fortfarande använder samt delge hur vi upplever eller har mätt resultatet på de olika marknadsföringsmetoderna.

Sökmotoroptimering webbutikSökmotoroptimering

Som ni vet så är sökmotoroptimering en av de metoder vi arbetar mest med och det är inte så konstigt med tanke på att det är den metod där vi har fått allra bäst ROI över tid. Nackdelen med sökmotoroptimering är att det tar lite tid så har du en ny butik så kan det ta upp till fyra eller sex månader innan du ser resultatet av arbetet som är gjort. Att göra grundläggande SEO när man skapar butiken är viktigt och det handlar då dels om att få tekniken rätt, att man skriver kod som sökmotorerna kan förstå, att man använder de taggar som finns och att man har riktigt hög kvalitet på sitt innehåll. Och där brister många butiker redan från starten, att bara jobba med en produktbild utan att ha en bra produkttext kommer i de flesta fall inte fungera. Skapa en egen produkttext med hög kvalitet och använd inte den texten som en eventuell leverantör förser dig med, då drabbas du med största sannolikhet av något som heter duplicate content och dina produktsidor kommer med största sannolikhet inte visas alls eftersom sökmotorerna ser att samma text finns på flera webbutik.

Glöm inte av länkar, se till att bygga eller få länkar från andra webbplatser till din webbutik eller kontakta en sökmotorkonsult som kan hjälpa dig med helheten för dig och din butik.

Resultatet av sökmotoroptimeringen har och är bra och det är en marknadsföringsmetod som enligt mig är ett måste för att lyckas göra affärer online.

Adwords

Adwords är Google sätt att sälja sponsrade länkar, Bing gör det också men detta har jag själv aldrig provat eftersom Google har mer än 90% av den svenska sökmarknaden. Adwords är ett riktigt bra sätt att komma igång och få igång sin trafik på när man startar upp och är ny, till skillnad mot sökmotoroptimeringen så är detta ett direkt och snabbt sätt att synas på och därmed ökar chanserna för att få igång din försäljning snabbt. Adwords är också bra för befintliga butiker som är upp och rullar, det handlar då helt enkelt om att optimera sin kampanj så bra som möjligt så att CPC (cost per click) eller CPO (cost per order) blir lägre än din vinst på försäljningen. För Barahandtag så kör vi annonsering för cirka 15 000 kr per månad och tjänar pengar på det men det har vart en hel del jobb med att få det lönsamt för oss.

Jag får ofta frågan på hur stor budget man skall ha när man kör Adwords och det är naturligtvis väldigt enkelt att svara på, så länge du tjänar pengar på att annonsera där så skall du inte ha någon budget alls, då är det bara att köra på så länge du har likviditet att klara av det. Och tjänar du inte på det så skall du inte annonsera alls. Att komma igång och få Adwords lönsamt kan vara klurigt och kräva en hel del arbete för att man skall hitta rätt med vilka sökord och fraser man skall synas på och vilka man inte skall synas på men totalt sett, tjänar du pengar på din annonsering så skall du använda Adwords, annars inte.

AffiliatemarknadsföringAffiliateannonsering

Denna annonsering är de annonser som du ofta ser på olika webbplatser såsom Aftonbladet, forum eller andra webbplatser. Som annonsör kan detta vara ett bra sätt att synas på, lite beroende på vilken deal man kan få. Det vanligaste är att den som är publisher (den som har annonsen på sin webbplats) får en fast summa eller % av köpesumman men man kan även annonsera så att man betalar för klick eller visningar. Om du driver webbutik så är nästan alltid det bästa att man får betala för varje order som läggs, på det sättet så kostar det bara pengar när du faktiskt tjänar pengar.

Det finns ett antal företag som hjälper till med detta, de jag har provat är Double.net, Adrecord och Adtraction och jag tycker alla fungerar bra. Det man skall tänka på är om man kan få reda på om det finns publishers inom den nisch du verkar, ofta är det så att man inte vill få reklam om vilar på en webbplats som säljer grönsaker och det ger varken dig eller publishern någon vinst. Om du säljer grönsaker så kan det däremot vara väldigt intressant att annonsera på en sajt som handlar om hur man på bästa sätt tar hand om sitt växthus, ett forum inom området eller liknande.

För vår del så fungerar affiliateannonsering bra, vi betalar vid order av en produkt en provision till den som hade annonsen vilket gör att vi inte har några kostnader förutom när vi själva faktiskt tjänar pengar på annonseringen. Vi har även annonserat med våra kläder på relevanta forum där vi själva tagit kontakt med forumsägaren och handlat annonser utan någon mellanhand, det är vanligt att dom som är mellanhanden mellan annonsören och publishern skär cirka 15% som sig egen vinst och detta kan man spara på genom att själv kontakta intressanta webbplatser om annonsering hos dom.

Annonsering i relevanta magasin

Detta är ett av de mer dyra sätten att annonsera, minst sagt, och jag tror att detta kan fungera om man är extremt nischad, till exempel om du säljer jaktvapen och annonserar i en tidning om just jaktvapen men bredare än så är svårt att gå. Undantaget är om du vill bygga varumärke, att du inte är ute efter att få försäljning på annonsen utan att komma innanför människor och finnas i deras medvetenhet när det är dags, då kan denna modell av annonsering fungera. Detta är dock mer eller mindre för större webbutiker som vill profilera sig eller fortsätta att bygga varumärke.

Fördelen med magasin är att dom många gånger ligger kvar betydligt längre på vardagsrumsbordet än en dagstidning som slängs på kvällen eller dagen efter gör. Det tillsammans med att man kan få personer som är intresserade av det ämne eller den bransch du verkar i att se din annons gör det möjligt för dig som har råd och vilja att stärka varumärket för din webbutik.

Annonsera i dagspress

Att annonsera i dagspress är enligt vad jag fått erfara det absolut dyraste sättet att annonsera på och är inte anpassat för något annat än eventuellt de större webbutikerna om ens då med tanke på vad annonsering i de större svenska tidningarna kostar. Har du en lokal kampanj och det finns en mindre lokal tidning där du kan annonsera så kan det kanske vara värt det, men inte annars. Vi gjorde en kampanj i en lokaltidning när dom skulle införa sopsortering i vår kommun och den gick faktiskt ihop, men annars är det inte lönsamt som jag ser det.

Det kan dock vara så som med annonsering i relevanta magasin, man vill bygga varumärke men beroende på vilken bransch du jobbar inom så kan det verkligen vara som att skjuta mygg med hagelgevär genom att annonsera i dagpress.

marknadsföra webbutik

Gerillamarknadsföring

Gerillamarknadsföring är för mig ett samlingsnamn på allt man kan göra som inte kostar så mycket pengar och inte kräver så stora resurser, ett väldigt bra exempel på gerillamarknadsföring är den personen som ställde sig med ett stort plakat på Göteborgs Centralsstation och sökte (och fick) ett jobb på ett par timmar tack vare all uppmärksamhet han fick.

De metoder som vi själva testat är att lappa bilar, delat ut direktreklam, försökt kuppa Internationella kvinnodagen och spelat in gratis reklamfilmer med d-kändisar inom sitt gebit. Det som fungerade bäst för oss vart helt klart att filma en d-kändis inom sitt gebit använda våra produkter och tala gott om dom och det som fungerat absolut sämst var att lappa bilar. Bomba med direktreklam har fungerat bäst när det har vart lokalt förankrade erbjudanden, att man tryckt upp något med lokal anknytning såsom ”Just nu i din kommun så görs…” och gärna med en koppling till något annat. För egen del körde vi ”Lerums Kommun inför sopsortering” i samband med att vi lokalt ville sälja våra sopsorterings- och källsorteringskärl och det fungerade ganska bra sett till vad kostnaden och tiden vi lade ner på det var.

Det finns böcker och massor av idéer för hur man kan utför gerillamarknadsföring på olika sätt och olika produkter och branscher får olika resultat av olika metoder. Google och få idéer för jag tycker för egen del att idéerna var den svåraste biten, att genomföra en bra idé är oftast inte lika svårt som att faktiskt komma på den.