Något som många glömmer helt eller jobbar alldeles för lite med är just landningssidor i sin webbutik. Och då tänker jag inte bara på det som alla tjatat om i många år, att man inte skall lägga allt krut på sin startsida, utan även att tänka utanför kategorisidor och produktsidor. Ofta så finns det många olika sökord och fraser som används på en och samma produkt och det är oftast svårt att få in flera olika större sökord på en och samma sida och då gäller det att följa upp det och bygga landningssidor även för de andra orden eller fraserna vartefter man upptäcker eller kommer på dom. Det är inte alltid man har missat ett ord i nyckelordsanalysen utan det kan vara så att sökningar på ett visst ord ökat under senare år och att det därför är aktuellt att plocka in dessa i sin sökmotoroptimering.
Hur bör man göra rent praktiskt?
Det finns naturligtvis många olika sätt att göra detta, men det bästa är om du på samma sätt du har dina väl konverterings- och sökmotoroptimerade kategorisidor så bör du försöka få dina nya landningssidor att fungera på samma sätt. Dels ger det samma URL-struktur som kategorierna och dels så slipper du uppfinna hjulet en gång till eftersom du troligtvis redan lagt ner jobb, tid, energi och kanske pengar på att få dina kategorisidor så konverterande som möjligt.
Precis som för dina kategorisidor så måste du ha texter på dina landningssidor, det räcker inte att slänga upp ett lass produkter, sätta en title och sedan sätta sig ner och hålla tummarna. Lägg ner lika mycket energi på innehållet till landningssidorna som du gjort på dina kategorisidor. Välj ut olika produkter till de olika kategorisidorna så du minimerar dubbelt innehåll i kategorierna, en eller ett par produkter som finns i flera kategorier är inget problem men håll nere dubblerandet av produkter på en rimlig nivå. Se till att ha riktigt bra och unikt innehåll på varje landningssida så kommer det gå bra.
Canonical-URL
Nu kan det börja bli lite trixigt, du har flera produkter nu som ligger på flera olika landningssidor även om du bara har plockat in en produkt på varje landningssidor som jag skrev ovan så har du fortfarande produkterna kvar i dina vanliga kategorier. Här är det viktigt att systemet du kör din webbutik i kan hantera detta på ett bra sätt, vilket som allra flesta kan idag. Detta hanteras på olika sätt av olika system, vissa system har bara en URL för produkten oavsett hur många kategorier den finns i medan andra system jobbar med flera olika URL till en produkt som ligger under flera olika kategorier eller landningssidor. I det sistnämnda fallet som är det som används av vår leverantör, Wikinggruppen, så gäller det att man använder canonical-URL på ett bra sätt annars får vi duplicerat innehåll där vissa produkter kommer finnas på många olika URL och det vill vi ju inte.
Som det är idag så hanteras canonical av Google mer som en regel än som rådgivning om vilken sida man vill skall synas i sökresultatet. Om detta någon gång i framtiden kommer att ändras så gäller det att vara med på noterna och göra de förändringar man behöver.
Men i dagsläget är det canonical som gäller för Barahandtag och då är det den delen vi jobbar med. För att inte röra till det för mycket för oss så använder vi den URL som skapas av de vanliga kategorierna som canonical, det gör att vi själva dels vet hur strukturen är uppbyggd när vi fyller på med nya produkter och det ger en enhetlig bild i sökresultaten vilket jag uppskattar.
Bygg fler landningssidor!
Jag vet att du som e-handlare har mycket större potential i din butik än vad du har idag, använd landningssidorna för att plocka all den relevanta trafik som du inte får idag. Gå igenom din webbutik en gång till, kolla och jämför med konkurrenternas butiker. Vilka sökord och fraser har dom i sina titlar, H1 och i sitt innehåll? Vilka sökord är det du inte har tänkt på? Hitta det du missat och bygg nya landningssidor som du kan optimera för dessa ord och fraser. För du har missat massor, det lovar jag dig!
(Och det är helt normalt, men nu kan du göra något åt det!)
Lämna en kommentar