//Vad är dropshipping och hur fungerar det?

Vad är dropshipping och hur fungerar det?

Jag tänkte försöka mig på en artikelserie om dropshipping, berätta om hur det fungerar, ge lite tips på vad man skall se upp med och vilka fördelar som finns och hur man hittar en leverantör till det man vill sälja. Skall försöka gå ner på djupet och beskriva så mycket som möjligt för att du som funderar på att driva verksamhet på detta sättet kanske kan få lite nya tankar i huvudet. Kommer säkert sväva ut och beröra annat än dropshipping, men det får du leva med, eller skit i att läsa.

Vad är dropshipping?

Dropshipping är när man säljer en produkt som man själv inte har på lager utan den skickas direkt från distributör, generalagent eller annan samarbetspartner. Du som säljare sköter då all kontakt med köparen, du ser till att få betalt och du skall se till att säljaren får betalt. Se det som två helt olika transaktioner där du som säljare gör upp hela affären med kunden och bär allt ansvar för kunden och en annan transaktion mellan dig och den som lagerhåller och skickar varorna till köparen.

En del tror att detta är en ny företelse men det har funnits i många, många år men tidigare har det mest vart lite större företag inom vissa branscher som vart aktiva med dropshipping. IT-branschen är ett klassiskt sådant exempel där det finns kanske 10 stora distributörer i Sverige men mer än 500 butiker som säljer deras varor. Väldigt få av de företagen har allting dom säljer på egen lagerhylla vilket är sunt rent ekonomiskt med tanke på att utvecklingen i den branschen går oerhört snabbt.

Den första vågen av mindre e-handlare som använde sig av dropshipping var när det kom lösningar som till väldigt stor del användes och fortfarande används på webbplatser som Ebay, där är det knappt någonting som säljs direkt från egen lagerhylla utan allting dropshippas, mestadels från Asien.

Vad är dropshipping?

Du slipper eget lager och risken det medför och sparar lite tid, det är fördelarna.

Så enkelt är det, du vinner inte så mycket mer på att arbeta med dropshipping som metod. Det behöver inte på något sätt vara en liten risk, det kan vara en gigantisk risk om du är är i startgroparna och skall starta ditt första företag och din första e-butik och skall sälja varor som kostar mycket pengar i inköp eller som snabbt blir omoderna. Det är inte på något sätt en genväg till att kunna göra bra affärer, dropshipping medför nästan alltid en lägre marginal än om du köper in större partier direkt från leverantören och är det dessutom så att du har produkter från flera leverantörer så kan du åka på flera fraktkostnader medans du bara får ut en fraktkostnad från kunden.

Sen är det bekvämare med dropshipping när det fungerar, du kan lägga tid på att sälja, förbättra din butik och marknadsföra, tid som e-handlare med traditionellt lager får lägga på att packa varor och beställa nya lagervaror. En nackdel är också att du inte har full kontroll över hela kedjan från order till leverans då det inte är du själv som packar dina paket riktigt snyggt, det är inte du själv som ser till att leveransen kommer iväg i tid och så vidare.

Du får hitta leverantören, inte tvärt om.

Jag har lagt ner otaliga timmar de senaste året på att scouta företag som öppet erbjuder dropshipping som metod och jag kan i ärligenhetens namn säga att jag knappt hittat någon. Jag hittade Rogelli Sweden AB som säljer träningskläder och tillbehör med fokus på cyklister och spinning och dom har jag vart i kontakt med. I mina ögon var marginalerna för dåliga för att köra en start-up med dom, dock tror jag att det kan vara intressant om du redan byggt upp en e-butik med träningskläder och/eller tillbehör.

Så därmed kan vi utesluta möjligheterna att det kommer ramla ner ett erbjudande om dropshipping i huvudet på dig, det kommer nämligen inte hända. I varjefall inget som är riktigt bra, dom leverantörerna måste du nämligen hitta själv.

Idag står sökmotorerna för 95% av trafiken till mina e-butiker och idag är man inte själv när folk i allmänhet söker efter produkter och tjänster, det är en djungel och ett myller av företag som försöker sälja allt mellan himmel och jord. Det finns som jag ser det två vägar att gå, antingen tar man fram den största trumman man kan hitta och slår på den i syfte att skapa ett nytt CDON.se eller så får man vara streetsmart och försöka hitta en nisch som inte är helt söndertrasad av en myriad av blivande konkurrenter.

Den modell jag själv använder mig av än så länge är att hitta riktigt supersmala nischer utan mördande konkurrens i sökmotorerna och försöka hålla alla kostnader på så låg nivå som möjligt. Inga dyra butiker med dyra designer, jag försöker se till att få upp butiken på banan så snabbt som möjligt och fokuserar först och främst på att göra butiken kundvänlig, det skall inte vara jobbigt att handla i mina butiker.

By |2012-02-24T18:27:20+00:00februari 24th, 2012|E-handel|0 kommentarer

About the Author:

Brinner som en molotov för e-handel och det mesta runt omkring. Kör E-handelsbyrån KLOTA och driver webbutiker i Barahandtag och KunGreb där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.