Att gästblogga har blivit populärt de senaste åren och det av flera olika skäl. När jag själv gästbloggar så är det i huvudsak av två olika anledningar och nästan alltid i kombination av dessa. Den första och absolut viktigaste är att bygga mitt eget varumärke, oavsett om det är för någon av mina butiker eller om det är för mig som person, det andra är för att få en länk från en annan webbplats. Länken är inte det viktigaste, det viktigaste är att nå ut till läsare som jag i vanliga fall inte når lika bra och kan berätta om något som jag är duktig på eller dela med mig av något jag hittat eller testat fram men ändå vill jag ha med länken någonstans så den finns alltid med i bakgrunden.
Jag har tidigare inte vart särskilt aktiv med gästbloggandet men funderar på att bli lite mer aktiv på den fronten också, både för att bygga upp varumärkena Barahandtag och BrandByNature men även för att jobba mer med AndersIvar som varumärke. Har du en intressant blogg inom mina kategorier och vill ha en gästblogg inom de ämnen som jag kan, sökmotoroptimering och e-handel, så hör av dig så kan vi se om vi kan hitta på något.
När det gäller vilka ämnen som du kan gästblogga om hos andra så skall du hålla dig till de saker du verkligen kan, det ger dig mer trovärdighet hos läsaren och det ökar i sin tur möjligheten för dig eller det varumärke du företräder att bli ihågkommet på ett positivt sätt. Pladdrar du däremot om något du inte kan någonting om så blir det tvärt om, den du får gästbloggar hos kan tappa följare eftersom den läsaren upplever att kvaliteten på dennes blogg är försämrad och du själv som skrivit bloggen får negativ nätkarma över dig. Och det är ju inte det man vill uppnå med ett gästbloggsinlägg.
Något jag funderat över de gånger jag har gästbloggat är längden på inlägget, vad är OK för den man skall gästblogga hos och vad är mindre OK? Jag har gjort så att jag har kikat på de inläggen som bloggaren redan har skrivit och så brukar jag försöka få ihop ett betydligt längre inlägg än så, längden är inte det viktigaste men ett längre inlägg med riktigt hög kvalitet brukar få de flesta på bra humör. Har du en egen blogg så är det ganska enkelt för den du vill gästblogga hos att göra en bedömning om du platsar in eller inte, det underlättar det hela ganska mycket.
Matt Cutts gick förra veckan ut med att gästbloggandet används på fel sätt och att det kan få konsekvenser eftersom ”de flesta primärt gästbloggar för länkar”, och visst, länkarna är ett inslag som är viktigt för mig i en gästblogg men det skall vara på en rimlig nivå, kanske två-tre länkar på ett riktigt bra inlägg är rimligt. När jag gästbloggar så är det bästa om jag kan få en egen profil på den bloggen jag skall gästblogga på med rel=”author” och jag erbjuder samma sak för de som gästbloggar hos mig. Anledningen är att jag tror att det är ett bra sätt att bygga auktoritet inom ett ämne, naturligtvis under förutsättning att den blogg du gästbloggar på handlar om det du själv skriver om i din gästblogg och att det inte bara är en allmän blogg om allt och inget. Även om det idag är något som många hävdar inte påverkar sökresultatet så tror jag det till viss del att det redan gör det och om inte så kommer det med stor sannolikhet göra det senare i livet.
Lämna en kommentar