Vad är remarketing i Adwords egentligen? Det är statiska eller rörliga bilder, video eller textannonser som visas för de besökare som redan vart i din webbutik. Rent tekniskt så lämnar du en kaka på besökarens dator och när denna besöker webbplatser som är inom Googles Displaynätverk så kan dina annonser visas för besökaren. I denna guiden går vi igenom hur man sätter upp enkel remarketing för just Adwords, men det finns en mängd andra system som också arbetar med remarketing som till exempel Facebook. Remarketing för Facebook kan komma i en senare post, här fokuserar vi på Adwords och som vanligt lutar jag in mot e-handeln i detta inlägget.

Remarketing i Adwords kan göras på flera olika sätt, i detta inlägg kommer vi som sagt sätta upp en enkel kampanj där vi jobbar mot alla som har besökt din webbplats eller webbutik.

Vad är nyttan?

Nyttan med att använda remarketing är att du kan marknadsföra dig för de som redan har besökt din webbplats. Det innebär, jämfört med vanlig Adwords-annonsering, att de redan känner till ditt varumärke och har visar något slags intresse genom att besöka din webbutik. Dessa personer är generellt mer intresserade av de produkter du har att erbjuda och är därför också oftast enklare att få till en konvertering. Det kan handla om någon som är inne och kikar efter något på söndagen, kanske lägger det i varukorgen men sedan blir avbruten. På tisdagen surfar hen på andra webbplatser och ser en annons från din remarketingkampanj och blir påmind om din produkt/butik/varumärke.

Det första man behöver göra för att komma igång med remarketing är att man skapar en lista för de besökare man vill skall vara med i sin remarketingkampanj. Man kan använda både Google Analytics och AdWords för att skapa listor och det finns dessutom en hel del färdiga listor i Analyticsgalleriet om man vill grotta djupt ner i remarketing-träsket. Det ser lite olika ut beroende på hur du väljer att göra, i Analytics kan du gräva lite djupare ner i demografi och liknande men det vanligaste användningssättet är att man använder det för alla besökare på en webbplats, de som lagt något i kundvagnen eller liknande.

I denna posten tar vi det enklaste av det enkla, vi vill att alla som besökt webbplatsen eller webbutiken under de senaste 30 dagarna skall få annonser visade när de besöker andra webbplatser som är med i Googles Displaynätverk.

Skapa remarketinglistan i Adwords

skapa remarketinglista i adwordsFör att göra en remarketinglista i Adwords så går du längst ner till vänster i menyn efter du loggat in och klickar på ”Delat bibliotek” och sedan på ”Målgrupper” som du kan se i bilden till vänster. Sedan klickar du på den röda knappen där det står ”+ Remarketinglista” för att skapa en ny lista. Där får du sätta ett namn på din lista och välja ”Webbplatser” om du skall göra en lista för din webbutik, man kan också göra listor för appar i mobilerna med den kursen hoppar vi över i denna posten.

Efter det väljer du också vem som skall ingå i listan, vilka regler som skall gälla för att besökaren skall aktiveras i listan. I vårt exempel kör vi en kampanj mot alla som besökt webbsidan de senaste 30 dagarna och väljer då ”Besökare på en sida” och fyller sedan i domännamnet och väljer ”Webbadress innehåller…”, då aktiveras listan för alla som besöker den aktuella domänen. Antalet dagar som kakan skall gälla för besökaren kan du ställa in manuellt, upp till 180 dagar om du vill, men tänk på att folk kan bli irriterade om din annons kommer upp hela tiden, på mer eller mindre alla webbplatser dom surfar runt på i ett halvår. Tänk på hur din köpcykel ser ut, om du till exempel i snitt har köp i din webbutik 30 dagar efter att besökaren kom i din butik första gången så är det lämpligt att kanske ha 45 dagar eller liknande beroende på hur datan ser ut för just din butik.

Lägga in taggen på din webbutik eller webbplats

För att remarketinglistan skall fungera måste du klistra in en liten kodsnutt på din webbutik, den skall finnas på samtliga av dina sidor. Det enklaste sättet numera tycker jag är att använda Google Tag Manager, då har du en kod på din webbplats och så kan du trycka in allt annat du behöver på ett och samma ställe, enkelt och smidigt.

Vill du lägga in koden utan att använda Google Tag Manager så går det också bra, uppe till höger när du är inne på ”Målgrupper” ser du en ruta som heter ”Remarketingtag” och en knapp där det står ”Visa tagginformation”. Klicka där så finns där en kort och enkel instruktion om hur du skall lägga in koden, kan du inte göra det själv så be din plattformsleverantör att hjälpa dig eller be din webbyrå om hjälp att få in koden på rätt ställe.

Skapa en kampanj för remarketing

När du skapar en kampanj för remarketing så är det Displaynätverket du skall välja, när du skall göra inställningen för vilken typ så kan du under ”Typ” välja ”Alla funktioner” eller ”Remarketing”, båda valen gör att du har möjlighet till remarketing så ur den synvinkeln spelar det ingen roll. Ta ”Alla funktioner” för att inte begränsa dina framtida möjligheter, det finns ingen fördel att låsa in sig i en typ av kampanj.

Precis som när du skapar en vanlig annonseringskampanj i AdWords skall du välja Inriktningsområdet du skall jobba med, sätta scheman, olika bud för olika typer av enheter och så vidare. Här skall du också sätta upp vilken typ av budgivning du vill ha och vilken budget som gäller för kampanjen. Budgivningen för remarketing kan vara CPC, CPM, CPA eller en flexibel budstrategi och här är frågan vad ditt mål med kampanjen är. Skall du arbeta med varumärkesbyggande marknadsföring så kan CPM vara en väldigt kostnadseffektiv väg att gå, skall du jaga trafik så är en CPC-baserad budstrategi bättre i de flesta fall. Har du tillräckligt med data i kampanjen så kan du ju dessutom använda CPA för att optimera för avslut.

skapa remarketingkampanj i adwords När du sätter upp annonsgruppen och väljer ”Intressen och Remarketing” så går du ner några hack och väljer ”Remarketinglistor” i rullisten för ”Välj kategori” som finns där. Då får du upp den remarketinglista som du skapade tidigare och väljer denna genom att skjuta över den på högersidan och trycka på ”Spara och fortsätt” längst ner på sidan.

Nästa steg i processen blir att skapa annonserna som skall användas och om du är som mig och är kass på att göra bildannonser så kan du med fördel använda Googles uppfinning ”Visa annonsförslag” där du helt enkelt knappar in din webbadress och sedan kommer Google med ett antal förslag som du kan modifiera. Tänk på att skapa flera olika annonser, både bildannonser och textannonser för att få så bra räckvidd som möjligt och för att du skall kunna hitta de annonser som presterar bäst i din remarketingkampanj.

När du gjort ett större antal annonser för att testa så klickar du på ”Spara annonser” och sedan är kampanjen igång. Annonserna skall kontrolleras av Google innan dom går live så tänk på att det kan ta en stund innan kampanjen startar och går live.

Uppföljning

Nu var den enkla delen av din remarketingkampanj klar, nu skall kampanjen följas upp och optimeras löpande för att du skall få så bra resultat som möjligt och att den når upp till de mål du satt för kampanjen. Det är här arbetet börjar, att sätta upp kampanjen och annonsgruppen är det enkla men mät, följ upp, testa nya annonser, testa igen, mät och följ upp hela tiden så du håller dig uppdaterad på hur din kampanj presterar.

Det finns som jag skrev i början av inlägget en mängd olika sätt att jobba med remarketing i AdWords på, för dig som är e-handlare så finns det bland annat något som heter dynamisk remarketing där du kan visa upp dina produkter i annonserna baserat på vilka produkter som besökaren tittade på i din butik. Detta ger en ännu större koppling till tidigare besök och kan därmed göra vägen till ett avslut ännu kortare. Mer om just denna typ av remarketing i AdWords kan komma i ett senare inlägg, det finns som sagt en hel del intressant att utforska för dig med webbutik när det gäller Googles Displaynätverk.

Lycka till!