För cirka två veckor sedan öppnade Google upp ett av sina senaste påfund för den svenska marknaden, Google Merchant. Syftet med tjänsten är att Google skall ha möjlighet att tjäna ännu mer pengar, användandet av den är däremot att ge kunderna och oss som e-handlare ytterligare ett sätt att synas med betalt sök, och, för att Google skall tjäna mer pengar.
Men om vi tar bort fokus från att Google skall tjäna mer pengar och tittar på vad tjänsten kan göra för oss som e-handlare så finns det just nu ett gyllene tillfälle för en hel massa svenska e-handlare. Det Google Merchant Center gör är att du ger Google ett flöde med dina produkter, på samma sätt som en hel massa andra tjänster har såsom Prisjakt eller Fyndiq till exempel har idag. Med dessa flöden skall man kunna göra framför allt två saker: Dels skall du kunna få möjlighet att annonsera dina produkter direkt i sökresultatet (se bild) och dels skall du få med dina produkter på Googles Shoppingportal som heter Google Shopping. I dagsläget är inte den svenska versionen av Google Shopping igång så syftet med att gå igång just nu är att på ett attraktivt sätt synas direkt i sökresultatet och få en mer direkt marknadsföringskanal via sökresultatet.
I samband med att detta släpptes på den svenska marknaden hörde jag snabbt av mig till min vakna plattformsleverantör Wikinggruppen och bad dom bygga en modul som levererade ett flöde med den information som Google vill ha till Merchant Center. Sagt och gjort, en vecka senare var modulen ihopsnickrad och klar för test. I söndags (17/11) satte jag mig och började försöka förstå mig på hur det hela fungerade och skapade ett första flöde för att testa hur Google Merchant fungerande och flödet från webbshoppen fungerade bra, inga fel rapporterades från Google, men det var en del väntan innan produkterna hade kommit in i systemet och godkänts. Från söndagen tog det tills på onsdag innan flödet var granskat och godkänt och då var det dags för nästa steg i det hela, att sätta upp annonserna i Google Adwords och få det hela att komma ut i sökresultatet.
Att sätta upp de olika annonserna i Adwords var enkelt, det gällde egentligen bara att bestämma vilka olika kategorier man vill ha och skapa annonsgrupper efter detta. Vilken kategori en viss produkt tillhör bestämmer du redan i produktflödet som du sätter upp från början i Google Merchant och gör man det på ett genomtänkt sätt från början så blir det som sagt ganska enkelt att sätta upp annonserna i Adwords efteråt, receptet på att lyckas i detta är att tänka efter före. Jag har inte riktigt fått ordning på alla delar med vad och varför det ena eller andra syns vid den eller den sökningen ännu, men jag har som vanligt en känsla av att det löser sig på vägen.
Sätt upp Google Merchant nu och dra nytta av det i julhandeln
Okej, till själva kärnan i detta inlägget. Grejen är den att det idag är väldigt få e-handlare som annonserar sina produkter via Google Merchant, och det kan du utnyttja. Fördelarna just nu är många, det är låg konkurrens vilket gör att klickpriserna jämfört med vanliga Adwordsannonsering är mycket lägre, i mitt fall upp till 85% lägre på vissa produkter med hög konkurrens i vanliga Adwords. Vi har också som de flesta känner till en julhandel som dragit igång, på vissa håll ordentligt och på vissa håll lite mindre. Men för er som har möjlighet att ut ett flöde i det format som Google vill ha så finns det en riktigt bra möjlighet att kunna annonsera i sökresultatet, just nu med en ganska rejäl rabatt med tanke på att det inte är många som kommit igång ännu.
Google Merchant Center hittar du här, specifikationen på hur dom vill att produktflödet skall se ut hittar du här och Adwords gissar jag att du hittar till alldeles själv. Men låt mig repetera budskapet, jag ser verkligen en möjlighet för snabbfotade e-handlare att få ett försprång före väldigt många här. Själva införandet av Google Merchant i Sverige är ingenting dom har annonserat särskilt stort om (jag har inte sett något) och detta ger oss möjligheter, ta vara på dom och spring lite snabbare än alla andra, var lite bättre än alla andra och få lite bättre resultat än alla andra, OK?
Det är alltså ingen slump att CDON bjuder in ehandlare att sälja på deras plattform? :)
Haha, det är ju väldigt sällan man som företag gör något av en slump! =)