För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den ”vanliga” sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.
Detta är en funktion som tidigare bara funnits på displayannonseringen men som nu också finns i den vanliga sökordsannonseringen. Tyvärr finns inte möjligheten i Google Shopping ännu men det är säkerligen något som dyker upp inom kort.
Att kunna styra buden på sina annonser över demografi är såklart en väldigt intressant möjlighet för många av oss. Har man någorlunda koll på hur orderstorlek, avslutsfrekvens och andra smarta data så kan det vara läge att börja arbeta med denna delen av budgivningen. Vet man om att de målgrupper som gör avslut är kvinnor i åldern 45-54 och män i åldern 25-34 så kan man höja buden i för denna målgruppen och sänka den för resterande målgrupper till exempel. I vanlig ordning är det viktigt att hålla ordning på konverteringskostnaden så man inte rusar iväg blind och bara höjer bud till höger och vänster.
En sak många fegar lite på är just möjligheten att sänka bud, inte bara när det gäller demografiska budjusteringar utan generellt. Man är rädd att missa någon såklart men det brukar i väldigt många fall sluta med att det blir rackarns dyrt, så fega inte och bara höj för den målgruppen som är perfekt utan jobba med hjälp av datan du har med att också sänka buden och därmed kostnaderna för trafik som inte konverterar.
I bilden ovan ser du hur det ser ut på annonsgruppsnivå men du kan också se helheten på kampanjnivå. Budjusteringarna görs på annonsgruppsnivå till skillnad från platsbud och schematiska budjusteringar för tid.
På Daystyle så testar vi lite med demografin i och med att den största kundgruppen för ansiktsvård och hudvård är just kvinnor. Perfekt webbutik att testa och labba lite med för att se hur man kan komma framåt och göra underverk för konverteringen samtidigt som man bara annonserar för den publik som är mest intressant.
Seså, in och labba! =)
Lämna en kommentar